I sin artikel förklarar Slicke lite hur svenska TF2-communityt drivs, men hur ska vi göra för att få det att utvecklas?
Saker jag gjort sen betan:
Skapat klaner av pub-lirare(SG och i viss mån starLike, även i rollators lyckades vi dra in några) ett ganska tidsödande och ibland otacksamt jobb.
Spammat alla spelforum(PCG, FZ, Fragbite) för att få folk att prova competetive, ganska enkelt men det "händer" inte mycket.
Körde igång ett regionsmästerskap i Highlander förra sommaren för jag trodde vi skulle locka in lite publirare, istället blev det competetive player-stacking på emellanåt lite för hög nivå (Enschede?:)).
Just nu hjälper jag till att försöka få ihop ett eller flera lag till ETF2L:s Highlander Community Challenge på Lokalen http://www.lokalen.nu/forums/viewtopic.php?f=8&t=21 , inte så jobbigt som att nöta in en klan men antagligen inte lika effektivt.
Men det måste finnas mer vi kan göra, så ställ dig frågan vad just DU kan göra eller hjälpa till med, tipsa gärna i tråden.
Vad kan vi mer göra?
(20 inlägg) (7 röster)-
Skrivet för 4 månader sedan #
-
Jag tyckte att regionsmästerskapet var en riktigt bra idé (då jag kommer från publicsidan). Intresset hos de som anmälde sig för lagen var dock riktigt uselt, många hoppade av redan efter en match. Tror det var lite avtändande för publicspelare att se hur mycket tjafs det var. Har man tagit sig tid och sitter vid datorn kl 20 en kväll för att man BESTÄMT är det inte så kul att behöva sitta och leta folk i 2h för att nån i laget kännt för att hoppa av i sista sekund för att till sist lämna walk over. Samma sak när motståndarna droppar, man var ju där för matchen, inte vinsten.
Jag hoppas på att ETF2L:s Highlander blir bra, trots ligans ledning (som jag dock måste påpeka att jag inte har nån personlig erfarenhet av). Jag har försökt dra ihop ett lag på exhale och det ser ut som att vi har åtmindstånde några (mig själv då inräknad) som inte spelat i klan tidigare.
Det spelar ingen roll hur mycket som hittas på om det inte finns en rejäl buy-in från communityt som ser till att arrangemang som drar in publicspelare i competitive inte är krångliga och jobbiga.
Skrivet för 4 månader sedan # -
Låter intressant, vad är då ett rimligt format för att gör detta möjligt? 2vs2? 3vs3? klasser? skulle vi kanske köra en cup med etablerade klaner där vi "tvingar" dem att använda ett visst antal publirare?
Exempel: 3vs3 Koth eller arena(medic+demo+solly?)
Cup med etablerade klaner 6vs6 som måste använda en solly och en scout från public, även med en lower bracket så alla är garanterade minst 2 matcher.Skrivet för 4 månader sedan # -
Klart OG kan anordna ett regionsmästerskap till -- jag har en del resurser att donera för ändamålet. Dock får det inte bli "Stockholm Syd" som i princip är en hel klan som på förhand förutspås dominera allt. Jag tror det skulle vara förmånligt att en ev. uppföljare blir både opretantiös och rolig för alla inblandade. Flytta runt några gubbar så att lagen blir lite mer jämna för spelets skull, är viktigare än att alla pratar skånska/göteborska'/norrländksa och så vidare. Eller?
"Måste pwna n00bs"-attityden funkar inte i ett sådant litet land som Sverige och sådant litet spel som TF2. Frys ut dessa människor, snabbt, så de återgår till CS, WOW eller vad alla idioter nu spelar.
Att sitta och mässa om hur förträffligt TF2 är, tror jag tyvärr inte på. Det är både jävligt tråkigt att utföra och ger troligen rätt lite. 5.129.847.124.987 människor har ylat om hur sanslöst CHEF World of Warcraft är i snart 7 år -- har inte känt mig ens en smula sugen att PROVA skiten. Anledningen är enkel: Jag tror inte att spelet passar mig och det verkar vara ett gäng luffare som huserar i den spelvärlden. TF2 har _som tur är_ inte så bred yngre publik, då jag mellan tummen och pekfingret trollar fram en gissning på att medelåldern ligger mellan 23-25 år. Att göra saker enkelt och lätttillgängligt, tror jag således är en bra mycket bättre väg att gå än att bröla på en massa forum och kommentarer.
Såå...
Ett till landslagsderby där vi gör lite reklam för det hela på publics och forum, samt bekantskapskrets, sedan exekverar hela paketet utan ett enda gruskorn i kugghjulen skulle nog vara en lysande början. Communityt i Sverige börjar ju först på publics, sedan på Onlinegamer och TF2sverige, inte sant? Kanske börja med att ivf. ha ett gemensamt forum. Så svårt är det inte att hosta samma backend och anpassa frontend till de sidor som vill vara med. Något att fundera på ivf, då jag tycker det saknas en tydlig länk mellan dagens framsidor och ett "riktigt" forum.
... och 53 textstycken till, men jävligt få lär läsa och 1 faktiskt ta sig tid att svara och gruffla, så det räcker så, för nu.
Ja gryzor skrev en del vettigt.
Ska de organiseras ett till regionsmästerskap ser jag hellre att de blir en 6on6 med flera lag per region istället - medlemmarna kan man sen flytta runt i dom olika lagen för att jämna ut de.
För är de nog värt att nämna hur otroligt mycke lättare de blir att köra en pracc eller två i veckan, hitta highlander motstånd är ju ett dagsverk i sig :)Highlander ger ju inte så mycke "wow-effekt" för en ny snubbe när dom som ska vara rutinerade competetive spelare själva inte har så mycke att tillföra då de är nått dom aldrig/sällan spelar.
Sen ser jag hellre att man kör på "standard" kartorna då de som sagt blir lättare att förmedla tänket till dom som tar sitt första steg in i organiserat spelande (nu menar jag inte en granlands turnering utan dom som leks i liga/custom kartor)Sen är jag ganska säker på att anledningen till varför den förra "floppa" var för att lagledarna fick på tok för mycke ansvar, de va i princip vi (jag hoppade in när övriga tappa intresset) som fick styra upp allt. De enda verktygen vi fick va ett datum och vilken karta som skulle spelas. När man har o göra med nått som ska vara "en kul grej" så leder ju de till att folk inte tar de på fullaste allvar, vilket ställer högre krav på lagledarna (de blir långt mycke mer än bara "en kul grej).
Så, en lösning vore att lägga över mer arbete på organisatörerna då de knappast kommer dyka upp 15-20st extremt motiverade lagledare.De man dock kan förvänta sig av lagledarna är att, när dom väl fått sin lineup, kör in dom nya spelarna lite smidigt i regler osv som gäller för 6on6 så inlärningskurvan inte blir så brant, de är väl just den här grejen som alla använder som argument när de talas om att många publiclirare vänder ryggen till så fort dom läser igenom reglerna på etf2l
Så skippa en wall-of-text med regler när man signar sig utan ta bara dom hemskt grundläggande sakerna och hänvisa resten till lagledarna.Jag tror att en standard 6on6 turnering med ett par vänliga o erfarna lagledare får in långt många fler publicspelare i comp. än en highlander eller 4on4. Efter turneringen har dom ju allt som krävs för att börja lira PCW dagen efter.
my 5cents
Håller med om att 6v6 förmodligen är rätt väg att gå. Främst eftersom det är det som spelas competitive, och det är det man kanske borde få folk intresserade av i så fall. =)
Ok, då har vi fastslagit att det ska vara 6vs6 mixade lag, hur får vi publirarna intresserade? priser?
Angående "lagkaptenerna" i highlandercupen så tyckte jag att det var det enda sättet att få några matcher spelade överhuvudtaget, hur menar du att en admin skulle ta över ansvaret? det var åtta lag som skulle spela varje söndag(72 spelare) , skulle en eller tre admins jaga folk till alla dessa matcher? tyckte det funkade rätt så bra med lagkaptener men de skulle kanske vara 2 i varje lag?
Vet inte om det skulle funka så bra med standardmaps, då kommer de rutinerade spelarna gå på "autopilot" och köra precis som de brukar utan att kanske informera de nya om varför? men 5cp maps bör det ju vara, kanske en std och en "ny"?
Sen angående ett forum så håller jag helt med, vi måste på något sätt samla det svenska communityt och göra det mer aktivt, problemet är att få alla att förstå det, "själv är bäste dräng" verkar alla tycka :/
Administrationen (nu vet jag att de typ bara va du tramsig) kan i nästa liga/cup plocka ut lagen, säg 7man i varje, och sen ha subs redo att hoppa in i lag när folk inte dykt upp.
Nått som bör vara en spikad regel är att man blir ersatt om man inte dyker upp inför en match och failat fatalt med att meddela det till nån. De va den biten jag blev otroligt frustrerad över och de va den biten som gjorde att i princip alla lag spelade med lite väl många mercs (clan stacking någon?).
Att du tyckte de gick bra att jaga folk va väl för att de va du som höll i de hela och förmodligen va betydligt mer motiverad än övriga, de va även du som hittade mercs åt andra lag när kaptenerna gett upp. Utan dig kan vi nog båda konstatera att highlandercupen inte hade kommit förbi runda 2.Rutinerade spelarna kan inte gå på autopilot när de är ett lagspel och övriga laget inte vet vad man ska göra, vi kan ju ha med custom kartor som är på väg in i scenen men tror nog inte vi tjänar nått på att plocka in random kartor som inte är testade 6on6.
Hur man får in folk är väl bara spamma stora server communityn, spread the word helt enkelt - kan inte göra så mycke mer än så tyvärr. Sen tycker jag att pub lirare ska gå före klanspelarna när de gäller lag platser, dels för att de är dom vi är ute efter och sen är de nog lättare att ha klanspelare som reserver.
Så, mitt förslag (med emphasis on förslag!):
Big announcement om regionscup #2, på sidan får man lite info om vad de handlar om, vad som hände under förra osv, lite kort om regler (typ 6on6, medic+demo limit 1, passa tider eller va anträffbar (whatever)) och så signar man upp, skriver antingen PUB eller DIV.X vid sitt nick så man vet vilken kategori man ska placera deltagarna i.Lagen väljs ut av admins, ultimata vore inte mindre än 3, helst 4 pubs i varje lag men de beror ju helt på vilken klan/pub ration. Så de blir alltså admins som får skitgöra att handplocka och balansera alla lag.
Lagen publiceras och lagkaptener addar folk till friends för att säga hej-hej.
Admins schedular en dag för spel innan själva cupen drar igång så lagkaptenerna kan få en liten överblick av sina lag och spela nån pcw där man går igenom regler under matchen och kan ta lite eftersnack, lägga upp nån/några dagar i veckan för pracc osv.
När cupen går igång är de fixtures igen med kartor och en bestämd dag+tid, går att flytta om man gaddar ihop sig med motståndarna.
Matchdagar så finns admins tillgängliga om folk skulle saknas och kaptenerna har strul med att få ihop nå folk. Vore ju as tråkigt om ena laget kliver in med 3st div 3+ mercs mot ett pub lag "bara för att få matchen spelad".En irc kanal som blir obligatorisk för alla lagledare vore najs :)
GG
en huvudförutsättning för cuparrangeman är 1. villiga admins (organisation) 2. automatiserat ligakontrollsystem (automation) 3. en seriös spelstruktur som inte tillåter spelarna att lalla runt för mycket (diciplin) 4. ett tillräckligt stort spelarunderlag (population) 5. ett pris till vinnaren (motivation)
!!!
Hmm, enligt Ulv verkar vi sakna allt? :P
Nämen, Gryzor fixar automation, Spankstarr står för disciplinen, Max får hosta upp en motivation och nån annan får stå för organisationen? såja, allting rättvist uppdelat! ;)Skrivet för 4 månader sedan # -
Får man ihop en ordentlig "mall" den här cupen så blir ju framtida cuper/ligor mycke lättare att släpa ur planeringstadiet.
Jag kan absolut tänka mig va med på ett hörn och ta lite ansvar över att få ihop lagen o hålla reda på subs. Frågan är ju när man vill att de här ska bli av, efter s9?Skrivet för 4 månader sedan # -
bara minst EN TILL är med och orkar lägga 8 timmar i veckan på det så kan vi ju börja skissa på skiten. ulv får gärna göra allt han orkar, men det är lite pinsamt att han ska behöva dra lasset varenda gång -- kan ju vara kul att delta själv också.
jag skrev mitt inlägg med en gnutta ironi, klart jag är med o hjälper till, eller du menar att vi behöver ännu fler?
det bästa är ju aldrig att nån eller några får sitta och göra allt, utan att många är med och drar många bäckar små. sen att nån sitter som huvudadmin och tar övergripande beslut är nog bra, men det betyder ju inte att den personen ska ha extra mycket att göra.
jag kan gärna vara med och dra upp några guidelines.
Då räknar jag 4'a. Gryzor sköter den tekniska biten o får ihop nått vettigt system där folk själva kan fylla i resultat eller dyl (nått sånt är ju guld värt i framtida events). Jag tar mig an att styra upp lagen och hålla reda på subs. Tramsig kan sprida ordet och va allmänt mysig (aka. Ansikte utåt). Ulv kan skriva lite här om matcher osv. Alla hjälps åt under matchdagar så mab inte skyfflar över allt på nå stackare "jag vet ej, prata me gryz" typ. Jazz castar spännande matcher. Done deal.
Behöver vi så mycke mer innan vi kan slå oss ner och brejnstorma?Skriva på iphöne rulz
Err.. Jag tänker inte skriva ett nytt ETFL, been there, done that. Går utmärkt att använda samma system som ETF2L använder idag dock.
Jupp, kan promota, kan även hjälpa till att dela upp lagen, har någotsånär koll på folk ;)
Ja, tänkte fråga dig om alla pub heroes endå trams :).
Gryz, tänkte mer nå enkelt. Men allt är ju upp till dig.
Ja addar alla så snackar vi över mumb en kvart eller så nån kväll.
Känns som den här tråden kan bli lite väl lång annars.Skrivet för 4 månader sedan # -
Angående rapporteringssystem så hade ftf2l (froodyclans egna) ett liknande system som etf2l som fungerade bra när vi (kJ) spelade där. Går säkert att prata med någon därifrån om man vill använda samma, de är oftast mycket hjälpsamma.
Skrivet för 3 månader sedan # -
Utmaning har ett system för att rapportera resultat och hantera klaner/medlemmar som dock är i beta :P
Skrivet för 3 månader sedan #
Skriv svar
Du måste logga in för att skriva.