Johan Toresson

Listen to me once and for all, Bowsley: You are not a florist! You are a manufacturer of weapons!

rss feed Facebook Twitter

“Drink all the beers” – Robin Hjelte på Forgotten Key tipsar om hur du får ut det mesta av spelkonferensen

2015-08-18 | By | 2 Comments

header

Tidigare i somras anordnades Nordic Game Conference (NGC) där spelutvecklare och utgivare från hela världen samlades för att sälja in spel, få nya perspektiv, träffa sköna människor och dricka mängder av öl. Kort och gott nätverka. En av dem som var på konferensen var Robin Hjelte från indieutvecklaren Forgotten Key, och han är en veteran i sammanhanget. Här är hans tips på att få ut det mesta av nätverkandet:

“Jag heter Robin Hjelte och jag driver spelstudion Forgotten Key i Karlshamn. Det här är lite av mitt perspektiv på konferenser som NGC, på indies och på pengar i spelvärlden.

Continue Reading

Fallosfrukost på Danijels Spelblogg: SimTower

2015-02-22 | By | Add a Comment

Det kommer väl inte som någon direkt överraskning att det bästa “SimWhatever” är 21 år gammalt? I dagsläget så svämmar vi över i olika typer av poolfällor, kisseribehov och microbeslut för att få våra virtuella dockskåpsinvånare att självförverkliga sig själva på ett så verkligt (ok, ok – spelverkligt) vis som möjligt.

Själv har jag tagit ett djupt andetag och kört ner huvudet rakt ner i den gamla dammlådan med överblivet kattguld. Väl där, omgiven av kvarglömda avarter och missfoster – Jazz Jackrabbit 2? Krush Kill ‘N Destroy? – så slås jag av hur det rytmisk pulserande fallosbyggeriet i SimTower fortfarande bjuder på en rejäl bit tillfredsställelse.

För er som är fast i ert vardagslivsimmande så finns i SimTower möjligheten att döpa folk som kommer och bor i ditt torn, och följa dess sinnesstämningar för att få insikter i hur de uppfattar sin tillvaro. Så don’t fret, du kan få följa en liten familj här med. Du slipper meka och mixa med höjden och bredden på dina fantasifosters näsben dock – något som undertecknad finner väldigt befriande. Istället är ditt mål att bygga ett hundra våningar högt torn. Eller tja, det är ju den officiella målsättningen. För egen del så brukar det mesta handla om rulltrappor och hissar, och de interna mot/förutsättningarna där.
Continue Reading

Action Henk – haru glid, eller sa du ha stryk?

2015-01-18 | By | Add a Comment

RageSquids överjävligt snabba sonic/trials/I’M GOING FAST-homage Action Henk har hållt mig upptagen i helgen. Nedan kan ni kika lite på när någon dialekt spelar det en stund.

RageSquid sitter i Nederländerna och grundades utav Roel Ezendam, Lex Decrauw och Gabrian van Houdt back in 2012 och flyttade in i mytomspunna Dutch Game Garden ett år senare. Sen dess har de knölat på med konsultgig och Action Henk – och nu är spelet bara en uppdatering ifrån att lämna Early Acess. Så passa på att införskaffa det omedelbart, och inta era rättmätiga platser på leaderboardsen. Faktum är att ni borde ta er lite tid, testa det och när ni är färdiga posta era Action Henk high-scores på våran fejsbook. Nedan så har ni mitt namn. Seek me out, noobs.

highscore

Jultider med Dead Island: Epidemic – Knyck en nyckel!

2014-12-20 | By | Add a Comment

Stunlock Studios jobbar just nu på spelet Dead Island: Epidemic. Spelet är ösigt, snabbigt, skillshottigt och jävligt kul när man är ett gäng. Vi norpade ett par nycklar när vi var på Dreamhack senast och nu när julen börjar närma sig så passar det sig väl att dela ut ett gäng!

No keys left! Sorry.

Årets bästa spel – som jag inte spelade

2014-12-20 | By | Add a Comment

2014 har onekligen varit ett bra spelår för en drös med folk. Neverending Nightmares, Wasteland 2, Alien: Isolation, The Banner Saga, Jazzpunk, Goat Simulator, The Last Tinker: City of Colors, OlliOlli, This War of Mine, The Wolf Among Us, Dark Souls 2, The Evil Within, Octodad och Smite har alla daskat ner på vårt digitala smorgasbord. Det de har gemensamt är att jag inte har spelat något av dem.

FMLFMLFML

Jag har sett min granne, som avskyr skräckspel, spela Alien i runt 1,5h. Jag testade betan av Banner Saga någon gång förra året. Jag backade Wasteland 2 och har följt utvecklingen, eller rättare sagt nyhetsbreven, men sett till att jag inte fått något spoilat. Jag har känt hur spottkörtlarna jobbat övertid och producerat vätska i en kvantitet i linje med vad du skulle få om du satte en hink under hela Sveriges spinningfantaster. Mitt steamkonto består av 283 spel, varav jag inte har spelat 174 av dem. 61% av spelen som jag lagt, i runda slängar, 30 024 SEK på är ospelade. 18 314 SEK av outnyttjade pengar. Spel som jag har köpt. Spel som jag vill lira. Absolut. Ändå ligger de där. Oöppnade. Många har aldrig ens installerats. Hur landade vi här?

Continue Reading

Spelmusik?

2014-12-13 | By | Add a Comment

I brist på ork, förmåga och med en stadig släng bakfylla så presenterar vi dagens buzzfeedmaterial – musik från spelutvecklare. Låt oss kika lite på om musiken de skapar kan kännas igen i spelen de har varit involverade i.

Ovan har vi Fucking Werewolf ASSO och Cactus lilla musikvideo/lir. FWA’s sångare är ju the artist formerly known as Dennis Wedin – och alltså den andra halvan av Dennaton. Hotline Miami, neonfärger och hypervåld. Tillråga på allt så är Dennis förtjust i The Locust, det kaosigt grindande punkgänget som 2003 släppte den bästa plattan sedan grammofonen uppfanns: Plague Soundscapes.
Continue Reading

Våldtäktskultur; Problemet med NightEnD

2014-11-23 | By | 1 Comment

I dagarna här så blev Kas bannad från en turnering som Fragbite håller. Innan matchen mot Maddelisk påbörjades så twittrade han att han ämnade att “våldta någon brud” – något som inte uppskattades av varken Maddelisk eller Fragbite. Ni kan läsa om det hela på Maddelisks blogg. Vad vi ska kika på nu är saker som detta:

Ovan är Silviu “NightEnD” Lazar, 26 år gammal. Han lirar Starcraft 2 i NewRoSoft. Detta är alltså hans respons på att Maddelisk uppmärksammar ett vidrigt beteende i en turnering. Precis det här beteendet är ett av de största problemen inom e-sport idag, speciellt när det kommer från en pro-spelare. Det sätter en standard som resulterar i att gräsrötterna känner att det är OK att bete sig som rövhål. Case in point – /r/Starcraft.

Continue Reading

Postal Redux: Våld

2014-11-16 | By | Add a Comment

Efter att tveksamma polackerna släppte sin hatiska trailer (vars story och dramaturgi var ungefär lika upphetsande som uhm… en avdankad 2,8) så kommer här lite goda nyheter: Det första Postalspelet får sig en polering och uppdateras till vår tids standarder grafiskt och kontrollmässigt.


Continue Reading

Jag har tänkt på en grej: Gamereactor och Ansvaret

2014-10-20 | By | Add a Comment

Daniel, mig själv och lite Marcus tar oss en diskussion kring beefen mellan Sveriges Radio och Petter Hegevall.

Vad är det för mängd ansvar Petter hävdar att man tar på Gamereactor? Hur fungerar nolltolerans efter upprepade förseelser? Vad händer när man väcker Marcus och vad är det för upplevelser Daniel har haft av feminister egentligen?

Hur mycket skrivs det egentligen i spelvärlden om sexism/misogyni och feminism? Våra gissningar var ett decimaltecken för högt.

Petter tar ansvar:

Bild norpad av Michael Gill, Nöjesguiden

50 Nyanser av Gott: Smärta och Spel

2014-10-15 | By | 2 Comments

Bild från Cvlt Nation – The Worst Ways to die: Torture Practices of the Ancient World

Hej och välkomna till dagens lektion i ostrukturerat tänkande. Jag tänkte att vi skulle börja med att bubbla lite om desensitisering, vad vi faktiskt gör när vi spelar spel och tortyr. Håll i hatten och sitt ner i båten, så huttar jag in några extra spadar med kol i ångmaskinen.

Desensitisering, eller stimuli-avvänjning, är egentligen precis vad det låter som. Det är vad som sker när du gör knog-armhävningar på galler för att fixa en platt och fin yta att banka med, när du tatuerar ofta nog för att förstå smärtan och varför du, som spelat hundratusennio skräckspel, inte hoppar för varenda billigt jumpscaretrick i boken. Du har vant dig. Du är avtrubbad. Du har adapterat, fått en toleransökning, utav just det här stimuluset. Om vi tar och kikar lite på vad det här kan betyda när det kommer till spel så blir det rätt uppenbart att de flesta av oss är härdade av, har en hög toleransnivå för, våld i alla dess former. Continue Reading