Per Knutsson

rss feed

Metal Gear Solid V får 96 på Metacritic

2016-01-11 | By | Add a Comment

mgs5-white-mamba

Jag noterade under helgerna att Metal Gear Solid V: Phantom Pain fick 96 i betyg på Metacritic under 2015 och det är UPPRÖRANDE. Fanboyism när den är som värst! Witcher 3 borde ju få mer! Nu ska jag berätta för alla er fanboys varför ni har fel!

Jag hade aldrig spelat något Metal Gear Solid-spel före MGS V och det finns väl flera skäl, brist på Playstation-konsol i hemmet, brist på färdigheter med handkontroll då det fanns konsoll att tillgå, viss snobbighet och mest av allt en roman som jag köpte en gång som var en bokifiering av att av spelen. Den var så fruktansvärt totalt usel att den nästan fick Uwe Boll att framstå som en kompetent uttolkare av spelmediet.

Spoilers ahead, har ni inte spelat spelet och tänker göra det, läs inte texten först utan vänta tills efteråt eller läs den inte alls.

Continue Reading

Årets mest komplicerade påskägg

2015-12-22 | By | Add a Comment

DICE LA har löst problemet med vad vi ska göra istället för att gå tråkiga mellandagsreor med det värsta påskägg jag har sett och det landade med den senaste gratis-expansionen till Battlefield 4. Som tur är har några andra klurat ut hur det ska göras så det slipper vi åtminstone själva, men bara för att vi vet hur vi ska göra så kommer det ändå att behöva fipplas en massa. Se nedan:

Battlefield 4s Phantom-program och andra påskägg i spelet har enligt mig varit riktigt roliga att hänga med på, DICE har bland annat lyckats göra en onlineshooter till skattjakts-spel vilket är rätt bra jobbat. Det här påskägget har dock helt flugit under min radar, medan jag t ex ägnade ett antal timmar på att leta efter Megalodon.

EA bildar e-sportsavdelning

2015-12-15 | By | Add a Comment
Förslag till logga. Phear my Paint-skillz.

Förslag till logga. Phear my Paint-skillz.

EA har bestämt sig för att hoppa på e-sporttåget på riktigt och har skapat en e-sportavdelning. Chef för avdelningen blir Peter Moore som som byter en lång titel mot en ännu längre titel. De spel som de tänker fokusera på är för närvarande Battlefield, Madden NFL och FIFA. Ännu fler spel kommer senare, men dessa användes som exempel.

Tanken är att e-sporttänket ska finnas med i utvecklingen av spelen från början istället för att hafsas in som en eftertanke i slutet och det är ju en god tanke, framförallt om den leder till att Battlefields “nätkod” är acceptabel från början. För att det inte ska ta ännu längre tid och kosta ännu mer att utveckla en titel på grund av detta så kommer spellägen och features som inte används att plockas bort i framtida releaser av spelen. Resurserna som frigörs kommer att plöjas ner i e-sportbitarna istället.

Moore är också öppen med att en anledning är att andra stora företag satsar hårt på e-sport och det gäller att hänga med i svängarna och att han helst skulle vilja utveckla ett spel helt utifrån e-sportskrav. Hela intervjun finns på IGN.

Några personliga reflektioner måste ju göras för att sparka in lite bollar i öppna mål:

  • Vill folk titta på när folk spelar TV-spelsfotboll istället för vanlig fotboll?
  • Vill folk titta på när folk spelar TV-spelshockey istället för vanlig hockey?
  • Vill folk ha ett CS:GO till?

För min egen del är svaret på alla tre frågorna ett rungande NEJ! Men så är jag rätt gammal och trött och slutade e-sporta efter att min Q2CTF-klan U-17 lyckades peta ner Crash Force Clan från första platsen på vilken ladder det nu var ca 1999.

XCOM 2 kommer i februari

2015-12-11 | By | Add a Comment

En relativt färsk (den kom ju igår, så i internettid är den uråldrig) trailer för XCOM 2 har dykt upp och som jag har gottat mig. XCOM-serien är en av de spelserier som ligger mig varmast om hjärtat. Vissa av er var väl inte ens födda när det första spelet landade till 1994. Favoritstudion Microprose stod bakom. Jag och min gymnasierkompis harvade det som tokar på våra 386:or (4MB internminne! 240 MB hårddisk! 17″ tjockskärm! Grafikminne var inte ens uppfunnet, men GPU-konceptet fanns. Nog om det, inget att vara nostalgisk över).

Serien degenererade över åren och försvann helt ur sikte vid seklets början och var lost in cyberspace tills Firaxis dammade av det 2012 och släppte XCOM: Enemy Unknown som väl kan betraktas som en tämligen originalet trogen kopia. Glädjeropen lät inte vänta på sig och om du inte har spelat det än och gillar att bygga baser, forska fram utrustning och tur-baserade strider så köp det nu. Köp det med expansionen Enemy Within också för det gjorde spelet ännu bättre. Spela igenom före 5:e februari när XCOM 2 landar på Steam. Kolla på trailern med den skönt halv-retroiga grafiken nedan. Njut.

“Nyheter” i Battlefield 4

2015-11-05 | By | 1 Comment

För er som inte spelar Battlefield 4 längre (själv klockade jag just in 800 timmar Battlefield 4) så meddelas härmed att DICE LA fortfarande uppdaterar Battlefield 4 med nytt gratismaterial.

För ett par månader sedans släpptes Zavod: Graveyard Shift. En nattkarta på riktigt. Efter flera månaders pillande och mekande i testmiljön släpptes kartan gratis till alla som äger spelet. Och den är magnifik. Bäst är den enligt mig med 48 spelare på Conquest Large, eftersom det då blir lite mer smygande. Sittande i ett mörkt rum så kan det bli SOMA-klass på läskigheterna och adrenalinet när det smygs omkring med ljuddämpare och FLIR på vapnet.

Häromveckan kom gratiskarta nummer två, Operation Outbreak. En hyfsat tight djungelkarta. Hetsigheten ligger i Operation Locker-klass, massor av destruction (ingen levolution som jag sett i alla fall), så efter några hundra tickets finns det stora öppna ytor runt mitten på kartan. Lite frustrerande ibland men oftast riktigt roligt, precis som det ska vara!

Den största förändringen som landat kom dock i somras, och har nu börjat pluppa upp i serverlistorna också, och det är att servrarna nu stödjer högre tickrate än 30 Hz. Tickrate är ett mått på hur ofta servern och klienterna pratar med varandra. 30 Hz var default när spelet släpptes och detta ger upphov till alla våra älskade döda-runt-hörnet-upplevelser, 8 träffindikeringar på fiende som springer vidare, granater som inte kastas, ett magasin per kill och så vidare. Alla som har harvat BF4 känner igen det. Nu finns stöd för 60Hz upp till 144Hz tickrate. Detta kräver naturligtvis mer under huven på servrarna, men JÖSSES vilken skillnad det gör.

60 Hz räcker gott och väl för att spelet ska kännas helt nytt och faktiskt bete sig som förväntat nästan hela tiden. Det går helt plötsligt att döda 3-4 fiender med 30 skott eftersom det inte är lotteri om skotten registreras överhuvudtaget. Man blir inte skjuten runt hörn längre, granater som tappas exploderar istället för att försvinna och så vidare. Efter att ha spelat på en 60 Hz-server går det inte att gå tillbaks. Tyckte ni (rätteligen) att det var för mycket lotto innan så ge det ett nytt försök på en 60 Hz server. Det går till och med att filtrera fram dessa i Battlelog nu!

Release-trailer för Rise of the Tomb Raider

2015-10-30 | By | Add a Comment

För alla er lyckliga ägare av en XBone så har ni ju att se fram emot nästa installation (inte mindre än installation nummer 10 om jag räknar rätt) av Tomb Raider. Förra spelet var ju riktigt bra, så vi är väl alla förhoppningsfulla om ännu en fullträff. När det väl kommer ut till PC i alla fall. Till dess kommer jag roa mig med Fallout 4. Nu finns release-trailern att beskåda i alla fall, vi får bland annat se Lara spränga ett uråldrigt syriskt tempel i luften, slå sig, ramla ner för klippor och klättra upp för klippor, samt frysa!

Sims 4 gratis i 48 timmar

2015-09-22 | By | Add a Comment

EA har lagt upp Sims 4 i sitt game-time erbjudande vilket innebär att det är möjligt att dra hem det via Origin och sedan spela i 48 timmar. Gratis att dränka sims i pool genom att ta bort stegen och så vidare (går det fortfarande?). Sims 4 har fått blandad kritik och verkar vara mer polerat, men kanske lite tristare än Sims 3. Bilda dig en egen uppfattning genom att tanka hem det!

Fallout 4 S.P.E.C.I.AL.

2015-09-20 | By | 1 Comment

För att vi ska veta vad vi sysslar med i Fallout 4 släpper Bethesda en serie videor där alla egenskaper rollkaraktären har (som om vi inte visste eftersom vi naturligtvis harvat Fallout 1, 2, 3 och New Vegas till bristningsgränsen). Mycket välproducerat och skruvat och inte alltför långt från de propagandafilmer som visades på 50-talet borsett från galghumorn.

Såhär var filmerna på 50-talet och det märks var Bethesda har hämtat inspiration:

World of War…ships är här!

2015-09-17 | By | Add a Comment

wows

Idag släpper Wargaming den tredje installationen av sin omåttligt populära World of-inte-warcraft-serie, World of Warships. Om någon missat vad Wargamings spel går ut på så började det med World of Tanks, där två lag spawnar på en karta och åker runt och skjuter sönder varandra. Varje strid ger pengar utifrån hur väl man skötte sig (döda många = mer pengar), samt XP till ens besättning och vagn. Pengar används för att uppgradera stridsvagnarna och köpa nya och XP används för att låsa upp nya färdigheter och nya stridsvagnar. World of Warplanes följde och konceptet har nu kommit till de sju haven och andra världskrigets strider i plurret. Historiska fartyg har fått stå modeller för de enheter man kan kriga med i World of Warships och vad jag kan se har Wargaming lagt ner en massa tid på att få allting att se autentiskt ut.

Alla Wargaming-spel är free-to-play/pay-to-win, det är bara att ladda hem och börja köra och jag försäkrar er av egen erfarenhet att det går att plöja ner en hel del dollars i dem.

Här kommer lite filmiskt, helt utan folk som dör:

Lite relaterat är att World of Tanks-gänget besöker Sveriges försvarsfordonsmuseum Arsenalen i Strängnäs den tredje oktober, väl värt ett besök om plåtlådor är av intresse.

StarCraft II: Legacy of the Void-trailer

2015-09-13 | By | Add a Comment

Äntligen dags för Protoss att sparka rumpa i StarCraft II. Som vi har väntat! Blizzard har lagt ut öppningssekvensen till sista expansionen för SC2 och den är i vanlig ordning rejält snygg, men kanske lite tam ändå? Lite PG-11 liksom. Nåväl, den 10 november smäller det, då ska vi ena högfärdiga Protossar medelst inbördeskrig och sen segla iväg med vår Gyllene Armada för att återta vår hemvärld och eventuellt rädda galaxen från undergång på vägen (eller så kör ni multiplayer och slipper sånt).

Varsågod att njuta av hyperkvalitativ CG-film i några minuter: