Per Knutsson

rss feed

DirectX 12 i The Division

2016-11-08 | By | Add a Comment

division_3

Tom Clancy har byggt in stöd för DirectX 12 i The Division. Det finns just nu ute på publika testservern för oss att ragea om. Personligen hejar jag lite på det röda laget i gfx-striden så jag hoppas det blir som experterna säger, att DX12 ska funka bättre i AMDs GPU-arkitektur.

Mer info om Mass Effect Andromeda

2016-11-04 | By | Add a Comment

Jag erkänner; jag har svårt att sluta dreggla så fort det kommer nyheter om Mass Effect Andromeda. Bioware har nu startat The Andromeda Initiative för att öka hypen lite till. Som om det skulle behövas. Jag har gått med, gör det du med, for the sake of mankind!

Länk till där du signar upp dig.

Imorgon lördag är jag på ComiCon iförd N7-märkning. Kom bara fram och prata om du är bra på det för jag är rätt dålig på det.

Nya möjligheter till självplågeri i Dark Souls III

2016-10-30 | By | 1 Comment

Dark Souls III får sitt första DLC i Ashes of Ariandel. Som släpptrailern visar ingår nya sätt att dödas av nya fiender. Men du får dö i ny rustning och med nya vapen. Även nya sätt att låta andra spelare ganka dig serveras.

Dishonored 2 får lökig live action-trailer

2016-10-30 | By | Add a Comment

Vad är det då som är så lökigt? Jo, den är väl PG-3 eller nåt, så fast det handlar om jätteelaka lönnmördare så spills inte en droppe blod och det enda som blir lemlästat är en robot. Och alla är för rena och snygga. Endast paraduniformerade soldater är så rena och snygga.

Med det sagt så ser jag fram emot Dishonored 2. Föregångaren var ett mysigt smygarspel i en väldigt välgjord värld så mer av det kan inte bli fel.

Battlefield 1 säljer som aldrig förr

2016-10-25 | By | Add a Comment

battlefield

EA/DICE har inte släppt några siffror på försäljningen, men diverse andra sajter och visar på att det första veckan såldes nästan en miljon exemplar, mer än Battlefield 4 och Hardline sålde tillsammans.  Undertecknad är en av de som införskaffat en kopia. Vemodigt att lämna Battlefield 4 efter 1000 timmar speltid, men Battlefield 1 känns fräscht och snyggt och otroligt ljud och allt sånt som förväntas av ett Battlefield. Det är storskaligt krig och en annan dör hela tiden.

Hursom, det är bara att gratulera DICE till en välförtjänt braksuccé och en release som varit tämligen bugg- och smärtfri trots en sån enorm tillströmning av spelare och komplex produktion.

Vi ses på slagfältet.

DOOM – Retro gjort rätt

2016-08-19 | By | Add a Comment

20160619160515_1

Ingen har väl missat att Bethesda/idSoftware släppte Doom igen för några månader sedan. Jag köpte det nästan direkt, men sen blev det sommar och semester så ingen recension förrän nu. Doom var spelet som definierade FPS-genren (ja, Castle Wolfenstein kom före, men det blev aldrig stort). Jag körde Doom på min 386 (en PC för er som är födda efter mig) tillsammans med en gymnasiekompis. Vi lyckades till och med koppla ihop och köra multiplayer via serie-kabel, det var så sjukt primitivt att vevgrammofonen inte känns långt bort.

Det senaste Doom tar vid efter Doom 2 eller nåt. Vem bryr sig, story har aldrig varit huvudfokus i spelserien. I början får man se hur Doomguy ligger i en kista som öppnas av onda forskare. Sen börjar showen.

Continue Reading

Recension: The Detail

2016-06-06 | By | Add a Comment

Avslutande delen av The Detail från finska Rival Games landade för ett tag sedan och undertecknad har spelat spelet. Rival Games är en pytteliten studio där alla verkligen är inblandade i allt, vilket kan anas både i eftertexterna och i själva spelet. Spelet är tydligt inspirerat av Telltale Games och det är inget utvecklarna sticker under stol med, men den egna touchen är ett tydligt comics-inspirerat utseende.

20160509185259_1

Huvudrollen sammanfattar spelet.

Continue Reading

Detaljer, detaljer

2016-04-25 | By | 1 Comment

the_detailFinska indiestudion Rival Games släpper snart sista delen Devil in detail av sitt episodspel The Detail. I spelet delas handlingen mellan några spelbara karaktärer som snuten Reggie Moore och före detta tjallaren Joe Miller. The Detail trillar in i samma genre som Telltale-spelen och utvecklarna säger att det är dessa och äldre Lucasarts peka-klicka-spel som varit inspirationen för spelet och att temat härör från tv-serier som The Wire.

Spelets grafik är comic-inspirerad och utvecklarna lovar att dina val och hur bra du lyckas faktiskt ska göra skillnad i spelet till skillnad från i Telltales äventyr.

The Devil in Detail trillar in på Steam den 28:e april och tillsammans med de två tidigare episoderna pyntar hugade köpare knappt 10 euros. Spelet finns till PC, Mac och Linux (det är ju finskt!). Recension  dyker upp på Onlinegamer så fort jag detektivat mig igenom dem!

New York, New York

2016-04-12 | By | Add a Comment
Tom Clancy's The Division™2016-4-12-18-38-32

Jag ser så cool ut att jag inte kan sluta titta på mig.

Nu är det dags för The Divisions första stora patch och jag tänkte sammanfatta mina intryck från mina första ganska många speltimmar i dörrstängarsimulatorn:

Jag gillar det för det mesta.

Klart sammanfattning.

Nu är ni, kära läsare, säkert lite besvikna så jag utvecklar nedan med lite ostrukturerade tankar om spelet.

Continue Reading

Recension: Kings Quest

2016-02-21 | By | Add a Comment

Min relation till Kings Quest (fortsättningsvis KQ) började på sent 80-tal när jag köpte en hög <x> Quest-spel till min Amiga. Anledningen till inköpet var lite oklar för det var mest en plåga att spela dessa spel. Före Space Quest 3 var de mest textäventyr med tämligen primitiva grafiska element.

Nostalgi är något jag har mycket svårt att känna för dessa spel som alltid urartade i substantiv + verb + substantiv i alla former som gick att hitta på för att försöka komma vidare, då pusslen inte alls var i närheten av det jag själv tänkte. Internet var ju inte uppfunnet så den enda hjälp som gick att få var från Datormagazins hjälpspalt. Dit orkade jag aldrig skicka någon fråga så framgångarna i KQ I, II och III var ytterst begränsade.


Graham har gått vilse
.

Bakom alla Quest-spel stod spelstudion Sierra som 2014 återupplivades av Activision, gissningsvis som ett försök att rida på nostalgi-vågen som vi födda på 70-talet eventuellt drabbas av. Jag är tveksam till nostalgi, det är sällan den lever upp till förväntningarna och det brukar generellt vara bättre att låta den sväva runt i dess rosa moln. Att ta mig an att spela rebooten av Kings Quest var därför något jag var lite tveksam till.

Continue Reading