Framtiden för Temaparker

2017-08-30 | By

Ett utav mina första spel som barn var Roller Coaster Tycoon 2. Det var det bästa som fanns och jag spelade det om och om igen. Även till idag finner jag mig spelandes, det är helt enkelt för bra för att bli gammalt. Nu har någonting förändrats. Jag spelar inte RCT2 längre, utan det finns ett annat spel som tar upp alla mina berg-och-dal-bane-byggande och park-dekorerande behov.


I november förra året släpptes ett spel som heter Planet Coaster. Det var väldigt uppmärksammat då Roller Coaster Tycoon World från Atari släpptes runt samma tid. De två spelen tävlade om vem som skulle bli den slutgiltiga vinnaren och, baserat på Steam reviews, har Planet Coaster tagit hem pokalen med råge.

Atari för mig är Zoo Tycoon. De skapade även RCT3, men det var ingen hit i min spelhylla. Zoo Tycoon spelade jag för jämnan, gillade kontrollerna och möjligheterna. Byggde många stora parker fyllda tills ingenting mer fick plats. Det var dels på grund utav min tillit till företaget och dels min pojkväns rekommendation som fick mig att köpa Planet Coaster.

Jag tror starkt att Planet Coaster är framtiden för temapark-spel. Inte bara är det väldigt lätt att förstå, utan det ger verkligen spelaren fria tyglar. När jag tänker bygga en berg-och-dal-bana finns det många alternativ att gå igenom. Varje liten bild utav en utav de många delarna har en förklaring vid sig och gör det lättare att förstå vad det är jag faktiskt bygger. Kontrollerna för att bygga är lätta att förstå i menyn nedanför, men det finns även ett läge då jag kan dra runt banan med musen utan restriktioner. Det är lämpligt för nybörjare, samtidigt utmanande och ger kreativt rum att experimentera för en mer van spelare. Just det är vad jag tycker om så mycket, att det är tillgängligt för de olika nivåerna av spelare.

Det finns mycket beröm att ge berg-och-dal-bane-byggandet i PC, men det finns så mycket mer än bara det. Dekorationer är någonting som jag ser överallt. Inte bara blommor och staket, utan spelare gör extremt detaljerade byggnader med det som ges i spelet. Jag har tittat på videor där en spelare använder sidan av ett fönster för att göra trottoarkanter. Även att dekorera är jämt mellan nybörjare och avancerade spelare. Där känns lätt att komma in i det och det finns möjligheter att tänka utanför lådan och skapa någonting helt galet nytt.

Förutom att bygga din park med attraktioner och kiosker måste du såklart också se efter din personal och ekonomi. Det finns ett väldigt tillgängligt system där allting är samlat. Antingen spelar du “karriär” där du måste hålla ett öga på dina pengar och kan inte spendera mer än du har, eller så spelar du sandlåde-läge där gränserna sätts av din fantasi. Det är olika för alla, men jag föredrar en ekonomi där det blir en ordentlig utmaning. Det handlar inte bara om att slänga ut lite karuseller och låta pengarna flöda in. Du måste hålla koll på besökarnas tankar om attraktionerna och justera priserna därefter, sedan kan dekorationer runt kön och attraktionen i sig göra den mer populär och därefter dra in mer kosing.

“Folk laddar hela tiden upp nya saker till Workshopen,
saker som jag själv aldrig skulle våga ge mig in på.”

Kiosker fungerar på liknande sätt, dock har jag inte sett någon skillnad i försäljning om kiosken är dekorerad. Däremot ökar parkens besökarantal ju mer dekorerad parken är i allmänhet, vilket i sin tur leder till mer kunder för kioskerna. Det är en trial and error strategi som lär dig hur du spelar din park på bästa sätt. Jag hade en park som nästan var bankrupt och var tvungen att ta betalt för att toalettbesök. Vanligtvis är det gratis, någonting besökare älskar, men ibland måste man ha pengar och att sätta en liten summa kan hjälpa. Det kostade hundra pengar att driva toaletten varje månad och med ett litet pris för varje gäst lyckades jag få en hundra pengars inkomst varje månad. Så kan man hantera en pengakris och det är någonting som jag tycker att PC gör väldigt bra. Det finns utmaningar utöver det vanliga parkbyggandet.

Communityn bakom spelet är fantastiskt det med. Folk laddar hela tiden upp nya saker till Workshopen, saker som jag själv aldrig skulle våga ge mig in på. Allting från berg-och-dal-banor med grandiösa dekorationer, till de mindre dekoren såsom en klocka, staty eller skylt. Allt från veteraner som gör YouTube-videor och får miljoner med tittare, till nya spelare som precis börjat ladda upp på Workshopen. Det finns goda chanser att hamna i rampljuset inom PC, vilket jag tycker känns betryggande då du inte måste vara omtalad för att hamna på första sidan. Det känns som ett rättvist system där de som har talang lyfts fram ordentligt.

Planet Coasters konkurrens, RCT World, gick det inte lika bra för. Jag har själv inte spelat det och har därför inga egna kommentarer, men baserat på Steam reviews och YouTube-videor har jag ingen vilja att spendera pengar på det. Officiella videor och bilder ser bra ut, färgglada och fungerande, men jag låter mig inte luras. Jag tror att framtiden för temaparker ligger i Planet Coaster, ett spel som jag kan se leva länge och utvecklas mycket i framtiden.

Filed in: Artiklar, Recensioner, Spelnyheter

About the Author (Author Profile)

Jag är en aspirerande författare som inte kan få nog av att skriva vart jag än kan! Spelar en stor variation av spel och slog ihop mina intressen på OnlineGamer.se

Comments (1)

  1. Planet Coaster – älskar det! Spelar det dock inte så mycket, eftersom andra spel snor min uppmärksamhet, men i en perfekt värld skulle jag schemalägga mitt spelande och klämma in ett par timmar Planet Coaster varje dag.