Jag är definitivt inte en robot

2017-05-31 | By

Som ett stort fan av Portal 1 och 2 blev jag väldigt exalterad när jag fick höra talas om The Turing Test. Från trailer och bilder såg det spännande ut, en ny utmaning i liknande stil med Portal. Det visade sig inte alls leva upp till mina höga förväntningar.


Det börjar bra. Man vaknar upp i ett rymdskepp, en AI informerar spelaren, Ava, om ett problem som har skett nere på marken. En kort introduktion går igenom kontroller och ett verktyg sätts i Avas hand. Medan spelaren går runt på skeppet som cirkulerar Europa hittar vi ledtrådar till vilka människor besättningen består av. Det finns personlig information om de flesta samtidigt som AI:n, T.O.M, utvecklar anledningen till varför du har blivit väckt för tidigt och vad din uppgift kommer bli.

Ava transporteras till marken. Som spelare får vi kontroll när hon lämnar fordonet och vi står redo att gå in i basen. I ett försök att utforska planetens yta försökte jag ta mig bortom den stängda cirkeln, men hittade inget sätt att ta mig vidare. Ett missat tillfälle, enligt mig, men The Turing Test handlar inte om utforskning, utan om att lösa pussel endast en människa kan göra – därav namnet.

Spelet består av sju kapitlen, varje kapitel innehåller tio pussel plus ett – vad jag skulle kalla – story-rum. Det första pusslet är alldeles för enkelt och visserligen är det en tutorial, men svårighetsgraden eskalerar inte på en tillfredsställande skala efter det. Nya möjligheter presenteras, men i allmänhet är det inte mycket att tänka efter mer än att göra det som rummet begär för att lösas. Två rum ger en någorlunda utmanande bana och är ett skönt avbrott från den snabba hastighet det annars går att ta sig igenom nivåerna, däremot skiljer de sig alldeles för kraftigt från helheten och känns opassande. Känslan jag får är att någon har gjort just de två rummen för att ge exempel på hur det kan se ut och sedan har någon annan försökt matcha dem genom resten av spelet. Hade resten av spelet nått samma kvalitet kunde det ha tävlat i samma liga som Portal.

Designen på de olika nivåerna förändras inte mycket och det kan ibland kännas som en oändlig loop utan slut. Visserligen är vi på en markbas på Europa, men personligen skulle jag inte vilja stanna i den basen om allting var grått och gjort av metall. Färger finns i små mängder, men mjuka texturer hade varit skönt. Story-rummen hittar man i slutet av varje kapitel och ger en insikt till vad besättningen gör på Europa. De rummen känns speciella för de skiljer sig markant i design från resten av spelet, men har inga pussel eller gömda hemligheter i sig, vilket är lite av en besvikelse. Utöver att titta på stillastående strukturer och själv lista ut vad de gör i de rummen finns det ingenting som håller spelaren kvar.

Medan spelaren listar ut pusslen med sitt verktyg har Ava och T.O.M konversationer om vad som har skett i markbasen. Det vi hör är intressant och som spelare vill vi gärna veta mer. I sidorum mellan de större kapitlen kan vi hitta mindre pussel, ingenting som måste genomföras för att avsluta spelet, men varje litet pussel utvecklar berättelsen och ett avklarat minipussel belönas med en Steam-prestation.

Allt som allt tog det mig omkring fem timmar att spela igenom The Turing Test, inklusive sidorummen. Storyn byggs upp men avslutas snabbt och det finns ingen konsekvens till valet spelaren måste göra i slutet. Det finns gott om potential för utvecklad berättelse och pusslen kan knytas ihop på ett smidigare sätt. Ett intressant och snabbt spel som kan bli bättre än vad det är idag.

Filed in: Recensioner, Spelnyheter | Tags: ,

About the Author (Author Profile)

Jag är en aspirerande författare som inte kan få nog av att skriva vart jag än kan! Spelar en stor variation av spel och slog ihop mina intressen på OnlineGamer.se

Comments are closed.