Battlerite: Förhandstitt

2016-10-28 | By

BattleriteHeader

Skövde-baserade studion Stunlock Studios har släppt uppföljaren till deras debut spel Bloodline Champions. Men kommer Early Access titeln Battlerite ha samma djup som andra mobas där spelare typiskt sänker tusentals timmar?

För er som är främlingar till vad MOBA är, så står det för Multiplayer Online Battle Arena, vad exakt denna genre betyder är typiskt att du har en bas, en, ett eller flera vägar att gå, torn, en massa minions och upp till fyra andra mer eller mindre spydiga lagkamrater. Klassiska Moba titlar är kända för att de är komplicerade som attans. Detta undviker Battlerite ganska enkelt genom att göra väck med allt förutom sammandrabbningarna spelarna emellan.

BattleriteArena

Mindre arenor med mer action.

Moba spelare behöver typiskt lära sig fler regler än de flesta andra spel. Det tar sin lilla tid att lära sig vad alla föremål man kan köpa gör, när man ska attackera torn, när man ska hoppa in i jungeln. Inte nog med det, denna tidsinvestering multipliceras av att du också måste lära dig vilka kombinationer av hjältarna, förmågorna och föremål man ska använda. För att ge en överblick över hur många hjältar det vi talar om, så har i skrivande stund League of Legends 132 hjältar du kan välja och Dota har 112 hjältar. Onekligen tar det mest tid att lära sig, Inte nog med hjältarnas olika förmågor men också vilka föremål du ska köpa, men också hur de ska spelas med och mot alla andra hjältar och föremålskombinationer.

Detta är ett mycket mindre problem i Battlerite, då hjältarna visserligen har mer abilities (10 istället för de traditionella 4) men det finns betydligt färre (17) hjältar att välja mellan, vilket gör spelet lite mer nybörjarvänligt. Ett annat steg för att skydda nykomlingar från otrevligheter så är chatten avstängd från början och måste aktiveras av spelaren. Tävlingsinriktade spel vare sig det är ett MOBA eller en FPS som CS:GO  har alla en sak gemensamt. Både lagkamrater såsom fiender kan plötsligt glömma bort hur man pratar med varandra på ett sätt som är acceptabelt. En vanlig kommentar nykomlingar till Dota 2 får är en ovänlig uppmuntran att avinstallera spelet. Min egna erfarenhet har mestadels varit trevlig när jag spelat med slumpmässigt folk. Dock så kan jag inte heller ryska, så många förolämpningar faller på döva öron.

BattleriteCharacterSelect

Battlerites nuvarande roster till höger och karaktärens förmågor till vänster.

Jag måste erkänna att jag inte spelade spirituella föregångare, Bloodline Champions. Dock så har jag fått höra från föredetta BLC spelare att det var ett bra spel, men konsensus verkar vara att efter Funcom fick sina labbar på det gick det snabbt utför med pay2win och andra tråkigheter. I mina ögon verkar det som Battlerite är Stunlocks försök att göra om och göra rätt, och lära sig av de misstag som drabbade BLC. Spelet är i princip färdigt, det är egentligen bara nya hjältar som behövs pumpas ut.

BattleriteEarlyAccess

Vem vill inte kunna stoltsera med en exklusiv titel och avatar?

Om man vill spela det nu så måste man dock köpa sig in för ca 200 kr. När spelet sen släpps på riktigt så kommer det vara free to play. Då kommer det troligvis följa League of Legends modellen, där en grupp hjältar turas om med att vara spelbara för alla, och de oupplåsta hjältarna får sitta på avbytarbänken. Åtkomst till hjältarna kommer då måsta köpas. Ett stort argument till att köpa sig in är att man då får permanent åtkomst till alla nuvarande och framtida hjältar.

Gameplayet är trots allt där Battlerite sticker ut från mängden av Moba spel. Först och främst är det inte ett RTS, som många mobas tenderar att vara. Det påminner mer om ett isometriskt skjutar spel blandat med ett fighting spel. Du styr din karaktär med WASD och siktar med musen. Du har åtta förmågor, bundna till knappar i närheten av WASD samt vänster- och höger musklick. För det andra så har spelet också en avsaknad av minions, torn och baser, typiska för denna genre. Som jag sa tidigare så kokar Battlerite ner spelet till dess mest ädla beståndsdelar: Det frenetiska stridandet.

Matcher är intensiva och kortvariga. Mellan 10-15 minuter per match i snitt. De spelas i två lag om två eller tre, där andra mobas typiskt har två lag om fem. Målet är enkelt, Man ska döda motståndarna, bäst av fem vinner. Spelet är inte helt utan anpassningsmöjligheter dock. I början av varje runda får du välja en “Battlerite” som modifierar en av dina förmågor (likt talents i Blizzards Heroes of the Storm).

BattleriteBattleriteSelection

Ditt val av Battlerite kan användas för att matcha karaktären till din spelstil och matchens behov.

Battlerite är det enda spel jag spelat där namnet “Multiplayer Online Battle Arena” verkar som att det passar. Jag har spelat Mobas i många år nu och kan säga med självsäkerhet att Battlerite tillför någonting nytt och spännande till en genré där många utvecklare mest är intresserade av att härma varandra. I skrivande stund har jag strax under 54 timmar i spelet så har jag svårt att säga exakt hur länge det kommer ta innan mina händer slutar skaka efter intensiva matcher, men jag hoppas att de aldrig gör det.

BattleriteChestopen

Spelets cosmetics är stöpta i Overwatch-mallen. Med ungefär lika mycket otur.

Det finns tillräckligt med personlighet i spelets grafiska stil för att särskilja det från mängden, det kan kännas lite undermåligt ibland, särskilt med de kosmetiska föremålen. Men det spelar inte så stor roll då spelet framför allt är roligt att spela. Du får kosmetiska föremål i lådor som du kan få genom dagliga missions, levlandet av hjältarna eller så kan de köpas med guldet du tjänar in game eller för riktiga pengar.

Det är inte en helt molnfri himmel för Stunlock. De lovar väldigt mycket med sin nysatsning, det finns bara ett fåtal hjältar för tillfället, och f2p releasen är nära. För återkommande BLC fans så kan det också kännas lite för likt. Jag kan inte förutspå framtiden, men jag tror Stunlock är någonting vidunderligt bra på spåren. Spelet finns på mångas läppar i dagsläget och det kan med lite smart marknadsföring och jämna uppdateringar bli nästa hit.

Filed in: Recensioner, Spelnyheter, Uppsnappat | Tags:

About the Author (Author Profile)

Är en skapare och njutare av spel i alla dess former. Har tagit Kandidatexamen i speldesign och projektledning och vidareutvecklar mina färdigheter på YH-utbildningen på Futuregames.

Comments are closed.