World of Warcraft: Legion

2016-08-30 | By

world-of-warcraft-legionDemoner överallt. Kraftfulla reliker att kontrollera. Horde och Alliance som återigen är i luven på varandra och ett av världens mest kända spel som fyller tio år. Kan Legion locka till fortsatta äventyr i World of Warcraft? 

218 dagar. Det är så länge jag har spelat World of Warcraft de senaste nio åren – och ändå är siffran missvisande eftersom jag bara räknat med de karaktärer jag nått högsta nivå med. Under expansionerna The Burning Crusade och Wrath of the Lich King så spelade jag utan tvekan mest och intensivast, raidade med guilder, skaffade alts på löpande band och njöt av Blizzards väldesignade universum.

På senare tid har det blivit mindre av den varan. Cataclysm var en solid expansion men Mists of Pandaria med sina Pandarens gjorde folk lite tveksamma. Expansionens brist på en stor sturk att bekämpa skadade också även om Garrosh Hellscream fick inta den rollen och behöll den i Warlords of Dreaenor. Jag spelade inte speciellt mycket Warlords och anledningen till det skulle jag säga var att expansionen misslyckades med att behålla mitt intresse, framför allt med tanke på att jag aldrig gillade hela grejen med ett alternativt Dreaenor. Faktum är att det tog fram tills legions Pre-Patch innan jag ens tog min Main till Max Level och när jag väl fått alla de karaktärer jag bryr mig om till lvl 100 så var det med en djup önskan att aldrig se Dreaenor igen.

WoWScrnShot_072216_153832

Varför är lätt att förstå. Upplevelsen är extremt linjär – level 90-91 ser ungefär likadana ut oavsett om du spelar Alliance eller Horde och du stakas längst en förutbestämd bana som visserligen vara okey första gången du spelade men som blev oerhört tråkig efter ett tag. Orsaken till detta skyller jag på World of Warcrafts vilja att gå ifrån ett MMO där du som spelare själv väljer vilken väg du tar och vilka zoner du vill göra till en mycket mer historiebaserad upplevelse. Warlords of Draneor försökte detta – framför allt med sina garnisoner – och misslyckades. Man har försökt samma väg med det högst uppmärksammade Legion som istället för knepiga alternativa universum låter oss bekämpa en högst bekant fiende. Frågan är bara hur bra de har lyckats.

Legion handlar i grund och botten om din karaktär och dennes roll i Azeroths kamp mot The Burning Legion, en gigantisk demonarmé under den korrupta titanen Sargaras som försöker förstöra hela Universum så att The Void Lords inte ska lyckas med att ta över det. Till din hjälp så utses du av dina gelikar till att leda kampen med kraftfulla vapen i din hand och det första du introduceras till är de högst omskrutna artifact weapons efter ett kort besök i din Ordenssal.

Båda mekanikerna känns mer genomtänkta än WoDs Garnissoner men det blir lite konstigt när du precis återvänt med Ashbringer och ser fem andra spelare i salen som också bär på det legendariska svärdet. Att släppa in andra spelare i Ordensalen samtidigt som man försöker belysa dig som Azeroths stora förkämpe känns som ett minst sagt märkligt beslut som kan störa inlevelsen för mången spelare.

Klasserna – som ordensalarna handlar om – har också fått en välbehövlig förändring och i vissa fall agerar de helt annorlunda än tidigare. Rogues har fått förmågan att bli Outlaws som tar den stridande skurken till en ny nivå, Demonology Warlocks kan dränka sina fiender i demoner som lyder deras minsta vink och Shadow Priests får nu sin kraft från Void Lords i en balans mellan verklighet och Galenskap. Den stora nyheten är dock en klass som många väntat på sedan World of Warcraft först släpptes – Demon Hunter.

WoWScrnShot_083016_090508

Demon Hunters är tillsammans med Death Knight spelets Hero Class vilket gör att du får börja på en högre level, i det här fallet lvl 98 och spela en lång questline som berättar allt du behöver veta om din nya karaktär. Questlinen förklarar vad som hände när Illidan besegrades vid Svarta Templet och hans planer för de Illidari Demon Hunters som skickats på uppdrag under tiden för anfallet. Demon Hunters rätt roliga och belönande att spela; de känns som en balans mellan Warrior, Rogue och Enhancement Shaman där man tagit det bästa från varje klass. Dessvärre är det ofrånkomligt att 99% av spelarna som spelar dem har ett namn som innehåller variationer på temat Demon eller Illidan.

Problemet är dock att även om båda Hero Classes har uppoffring som tema så finns där inget ens i närheten, snarare tvärtom. Du får en mycket stark karaktär nästan direkt som dessutom inte behövt ta sig igenom stora delar av spelet och jag tror det hade varit fördelaktigt om man hade behövt offra en existerande karaktär för att bli en Hero Class och att detta skulle göras genom en lång, mycket svår och otacksam quest chain istället med stor chans att misslyckas.

WoWScrnShot_081716_092256

Om du hellre spelar en av de klassiska klasserna så kan du boosta en av dina gamla karaktärer eller skapa en helt ny varpå du placeras på ett luftskepp på väg mot Broken Shore för att slåss mot Legionen. Dessvärre måste du gå igenom samma nybörjartutorial även om du spelat karaktären i tre expansioner och inte heller får du utrymme att välja Spec utan du får Gear passande för ett av dem. Det är en lite tjatig upplevelse som jag helst skulle vilja gick att välja bort.

När du väl kastas in i demonernas invasion och tagit dig till Broken Isles så är det en mycket klassisk World of Warcraft upplevelse som väntar dig även om Blizzard klokt nog valt att förbättra en del saker. Den främsta är att ordenshallarna ger uppdrag som är unika för varje klass vilket ökar incitamentet att spela fler av dem men också att du kan välja att börja på vilken del av Broken Isles som du vill. Monster och belöningar skalas automatiskt i enlighet med din egen level vilket är ett mycket bra system som borde införts långt tidigare. Förhoppningsvis kan systemet även appliceras på World of Warcrafts levelingupplevelse som helhet så att man kan välja att slippa zoner man ogillar och fokusera på de riktigt bra istället.

Det går inte att säga så mycket mer om Legion i dagsläget för World of Warcraft brukar alltid vara roligt att spela i början av en expansion. Frågan är hur Blizzard kommer hantera spelet när man spelat i några månader och man kommer börja vilja ha någonting nytt att göra. Det är det som brukar vara Warcrafts stora bekymmer och förhoppningsvis har Blizzard en plan för det. Det sagt, känner du suget att återvända till Azeroth och slåss för Alliance eller Horde så är Legion faktiskt en mycket bra tidpunkt att göra det på.

Filed in: MMO, Recensioner, Spelnyheter

About the Author (Author Profile)

Fotograferande Cosplayare med förkärlek för det mesta som börjar med Star. Spelar simulatorer och strategispel varpå han applicerar dessa kunskaper i sina rundor i Battlefield. Arrangör av PolitikerStarCraft.

Comments are closed.