DOOM – Retro gjort rätt

2016-08-19 | By

20160619160515_1

Ingen har väl missat att Bethesda/idSoftware släppte Doom igen för några månader sedan. Jag köpte det nästan direkt, men sen blev det sommar och semester så ingen recension förrän nu. Doom var spelet som definierade FPS-genren (ja, Castle Wolfenstein kom före, men det blev aldrig stort). Jag körde Doom på min 386 (en PC för er som är födda efter mig) tillsammans med en gymnasiekompis. Vi lyckades till och med koppla ihop och köra multiplayer via serie-kabel, det var så sjukt primitivt att vevgrammofonen inte känns långt bort.

Det senaste Doom tar vid efter Doom 2 eller nåt. Vem bryr sig, story har aldrig varit huvudfokus i spelserien. I början får man se hur Doomguy ligger i en kista som öppnas av onda forskare. Sen börjar showen.

20160615180738_1

Grej med energi i.

Det är snabbt, snyggt, hjärndött och så jävla underbart. Det är som original-Doom, fast i riktig 3D och rejält snyggt i den speciella stil som iD gjort sina spel i sedan Quake 3. Jag har aldrig spelat ett retro-spel som varit bättre retro. Här är allt nytt, men det är otroligt mycket flörtar med original-Doom och Doom 2. Samma fiender, samma vapen, samma slafs och fartfyllt som fan. Jag fick stora problem i Battlefield 4 efter att ha kört Doom några timmar, då jag fick för mig att gubben i BF4 gick hela tiden vilket ledde till frenetiskt tryckande på stå upp-knappen och springa fort-knappen.

20160615182354_1

Trädgårdskonst i helvetet.

Spelet utspelar sig dels på Mars, dels i Helvetet. Det finns en elak forskare och en marginellt mindre elak forskare och lite lite handling för att föra spelet framåt, men absolut inte påfrestande.

Chaingun... Mmmm...

Chaingun… Mmmm…

Det finns lite uppgraderingsjox att syssla med. Det finns uppgraderingspryttlar att hitta för vapen och rustning som ger en bättre egenskaper eller ändrar egenskaperna på vapnen till det bättre.

Speldefinierande dubbelhagelbrakaren, det var här vi såg den först.

Speldefinierande dubbelhagelbrakaren, det var här vi såg den först.

Vapnen är oftast klassikerna, det var ett jag inte kände igen, men liknande railgun från Quake 2. Dubbelhagelbrakaren finns med och är totalt overpowered och blir ännu mer totalt overpowered med uppgraderingar. Och jag tror inte ens iD brydde sig om att balansera den, utan dom gjorde den bara jätte-OP från början för SÅ SKA DET VARA I DOOM.

20160617173015_1

BFG finns naturligtvis också med originalfunktion. Har inte läst så mycket om den, men den är så konstig i sin funktion så att jag tror personligen att den blev konstig på grund av begränsningar i spelmotorn. Men kul är den naturligtvis.

En till såndär värdelös laserfälla.

En till såndär värdelös laserfälla.

Eftersom spelet är äkta 3D så finns det till skillnad från originalet lite Super Mario-element där det ska hoppas på plattformar och grejs. Ganska tråkigt, men inte överdrivet svårt så jag kan leva med det.

Dagen efter personalfest på Mars.

Dagen efter personalfest på Mars.

Min ENDA kritik var att jag oftast inte hittade power-ups förrän efter jag hade rensat rum som egentligen var tänkt att rensas med power-up. Känns lite epa att hitta Quad eller Berzerk efter att just ha rensat ett rum på 30 fiender och hinna använda den på nån fjantmob. I övrigt; Köp. Spela. Njut.

Bilderna är tagna i nästa högsta grafikläget (jag lät spelet välja) och FPS-mätaren är med för att jag är proffs.

Filed in: Spelnyheter

About the Author (Author Profile)

Comments are closed.