New York, New York

2016-04-12 | By
Tom Clancy's The Division™2016-4-12-18-38-32

Jag ser så cool ut att jag inte kan sluta titta på mig.

Nu är det dags för The Divisions första stora patch och jag tänkte sammanfatta mina intryck från mina första ganska många speltimmar i dörrstängarsimulatorn:

Jag gillar det för det mesta.

Klart sammanfattning.

Nu är ni, kära läsare, säkert lite besvikna så jag utvecklar nedan med lite ostrukturerade tankar om spelet.

Det var lite för lätt att blåsa igenom PvE-delen av The Division, vilket är lite synd, för det finns ändå en helt ok story som berättas och bland annat lite krystat förklarar varför Dark Zone finns. Det finns också många små miniberättelser i form av anteckningar och röstbrevlådor och liknande som kan avlyssnas för att få mer av storyn. Jag har gått total-samla-pluppar på spelet och samlat ihop allt som går att samla ihop under några influensasjuka påsknätter. Det som är synd är att jag tror att dom flesta skiter i att lyssna på inspelningar och läsa anteckningar och så vidare, för det är välgjort och genomtänkt.

Tom Clancy's The Division™2016-4-12-18-40-13

Postverket i New York, tillika ditt och mitt högkvarter i olika instanser.

Men det är som sagt lite enkelt och det går igen i stora delar av spelet. PvE är lite för enkel, det är lite för enkelt att samla grejor till crafting, det går fort att få bra utrustning vilket gör det ännu enklare, det är lätt att hitta pryttlar på kartan och rent generellt lite för rälsigt. Jag tror att det är ett vanligt problem i moderna MMO:er, utvecklarna vill inte skrämma bort folk direkt (progression annars är det inge skoj) och då blir det lite väl enkelt så dom som spelar hur mycket som helst slår i taket direkt och sen kommer nerfarna och drabbar alla som inte kunde spela 14 timmar per dygn första månaden. Case in point är att patchen nu kommer att göra det jobbigare att crafta grejor då det behövs mer ingredienser som dessutom kommer att droppa i mindre omfattning. Å andra sidan kommer looten från fiender att bli lite bättre så det kanske jämnar ut sig i någon mån.

Here be dragons, eller iaf griefers.

Here be dragons, eller i alla fall PvP.

PvP i Division är rätt fort avklarat. Av de fem gånger jag har blivit utsatt för det har jag överlevt en gång och övriga gånger dött på några sekunder. Det är väl mitt problem med PvP i alla MMO, antalet griefers som springer runt och jävlas bara för att de kan. Ofta är det ju samma folk som spelar 14 timmar per dygn så de är sjukt överlägsna dessutom. Men, det är ju bara att gilla läget och det är faktiskt hysteriskt spännande när det kommer ett annat gäng och lallar runt på samma plats som mitt gäng är, alla blir sjukt paranoida och försöker befinna sig bakom alla andra hela tiden.

Sopgubbarna är ovanligt aktiva i The Division.

Sopgubbarna är ovanligt aktiva i The Division.

Enligt statistik från Ubisoft så spelar mer än hälften av spelarna ensamma. Detta verkar rejält tråkigt. Jag kör i princip alltid i grupp utom när jag samlar pluppar och det förhöjer absolut spelupplevelsen (jaja, det ska ju vara en bra grupp annars blir det ju tvärtom). Spelet har en kompetent partaj-skapar-funktion som jag använt några gånger med bra resultat och ett kompetent ingame-system för att pladdra med andra (du hör alltså andra som pratar ingame när de kommer i närheten vilket ökar hetsfaktorn lite i Dark Zone). Spelar har också det bästa stödet jag sett hittills för att partaja med dina UPlay-kompisar, det är lätt att gruppera ihop sig, lätt att teleportera till varandra, lätt att hitta varandra och så vidare. Mycket bra kodat!

Filed in: Spelnyheter

About the Author (Author Profile)

Comments are closed.