Postal 2 får ett nytt DLC – 11 år efter release

2014-06-11 | By

Group pic

Såatteh… Gamla dunderbössan Postal 2 ska få sig en extra laddning med skoj till hösten. Det är, utöver Nintendos kavalkad av anledningar att köpa en Wii U, so far det enda som varit av makligt intresse på E3. Följ med på en filosofisk orering kring varför Postal-serien är viktigare än Bioshock.

Varför ska man bli upphetsad över ett DLC till ett elva år gammalt videospel, frågar du dig nu. Vad har Postal 2 någonsin gjort för mänskligheten, frågar du dig därefter. Varför försöker han rota runt och bestämma vad jag ska undra, och är inte det ett tröttsamt och tradigt skrivtekniskt grepp ändå, är den sista frågan du hinner ställa innan du slås av insikten; Jag har inte en aning om vad han pratar om.

Jo, det ska jag förklara för dig gubbhen.

E3 lider ju desto värre av att allt man vill se vet man redan om, hela den grejen med nyheter och intressanta saker har liksom kommit i skymundan för fulsläpp av videos någon vecka tidigare – alternativt har man följt utvecklingen av spelet i ett år redan etc etc. Postal 2: Paradise Lost är däremot en perfekt nyhet. Den glider in i periferin sisådär tre kilometer väster om din bekvämlighetszon och dundrar in likt en osnuten skitunge rakt in i dina hjärndatamembran.

 Faktum är att i Tucson, Arizona så sitter det ett gäng med i många fall ruttna skithögar vars enda intresse tycks vara shock value och pattar med inslag av alla möjliga [insert valfri]fobiska skämt och jävelskap. Trots allt detta bullshit som studion har tagit sig för sen de släppte det första Postalliret så tycker jag att Postal 1 och Postal 2 är spel som är värda att spelas. Följ med på en onyanserad och rätt svag argumentationspromenad.

I min sorgliga lilla bit av världen så finns det ett värde i att göra spel som kommenterar på sin omvärld, sen om det är av misstag, tur eller skicklighet låter jag vara osagt. Det finns för all del en hel del kommentarer i en drös med spel (á, det för mig ännu inte spelade, Spec Ops: The Line eller valfritt high fantasy), men vad jag siktar på här är spel som kommenterar både sig själv, sin omvärld och den omvärldens reaktioner.

“Play as The POSTAL Dude in his first appearance in a video game. This is retro gameplay at its finest. In the ilk of Robotron, play from a 3/4 Isometric view and take out your aggression on gun toting protagonists, innocent bystanders as well as torching a marching band! No aliens, no mutants, no stupid quest for the dragon’s balls. Just good antisocial, psychotic shoot­’em­up action, strategy and government intervention.” 

Ovan är Postal 1’s första bana och den officiella beskrivningen av spelet. Här kommer lite awards som man kan förvänta sig att spelet har vunnit:

  • 2013:GoryVideoGames.com – #9 TOP 10 MOST VIOLENT VIDEO GAMES – POSTAL Series
  • 2010:GAMERANX.com – #25 Top 25 Goriest Games of All Time – POSTAL
  • 2007:Games Radar, Top Ten Banned Games, POSTAL #1
  • 2006:PC World, The 10 Worst Games of All Time, Runners-Up – POSTAL
  • 2004:PC Zone (UK), POSTAL rated #5, The 50 Most Controversial Games Ever

Men kikar vi kring när spelet kom ut så hittar vi något annat:

  • 1998:Software Publishers Association: Excellence in Packaging – POSTAL
  • 1998:Academy of Interactive Sciences: Best Use of Audio Nominee – POSTAL
  • 1998:Academy of Interactive Sciences: Best Soundtrack Nominee – POSTAL
  • 1998:Capital of Nasty: Golden Testicle Award – GOPOSTAL.com website
  • 1997:E3 Best of Show: Gold Medal – POSTAL
  • 1997:All About Games magazine, Silver Medal, Arcade – POSTAL
  • 1997:Entermedia: Editor’s Choice Award – POSTAL
  • 1997:Washington Post: Golden Fez Award – POSTAL
  • 1997:Game of the Month.com: Game of the Month Award – POSTAL
  • 1997:Game Genies: Granted Wish Award – POSTAL

Bortsett från the Golden Testicle så är det i övrigt ändå rätt rimliga awards – inkluderat en E3 Best of Show. Varför? Varför sågs spelet som rimligt då, och orimligt nu? Ett enkelt svar kunde vara att man på den tiden var lätt retarderade och belönade misogyna designer med lagerblad och stora mitt uppslag i den gamla tidens fysiska tidningsmagasin – Lara Croft gav på egen hand moreless upphov till ett halvt internet av halvtaskigt photoshoppade porrbilder, varav vissa av de mer… “Smakfulla” tog sig in i tidningarna och ansågs vara okej. Another time, another discourse. Men! Jag skulle hävda att Postal 1, och även Postal 2, har ytterligare kvalitéer än att de bara var våldsamma och släppta i en tid då kvinnor och spel oftast associerades till misogyna och unkna tillställningar där män i grupp samlades för att stånka, stöna och fotografera sig med odiskret avklädda skyltdockor med valfritt företags logga på vid konvent.

Innan vi går in på det så ska vi dock kika lite på Postal 2.

Live a week in the life of “The Postal Dude”; a hapless everyman just trying to check off some chores. Buying milk, returning an overdue library book, getting Gary Coleman’s autograph, what could possibly go wrong?

Blast, chop and piss your way through a freakshow of American caricatures in this darkly humorous first-person adventure. Meet Krotchy: the toy mascot gone bad, visit your Uncle Dave at his besieged religious cult compound and battle sewer-dwelling Taliban when you least expect them! Endure the sphincter-clenching challenge of cannibal rednecks, corrupt cops and berserker elephants. Accompanied by Champ, the Dude’s semi-loyal pitbull, battle your way through open environments populated with amazingly unpredictable AI. Utilize an arsenal of weapons ranging from a humble shovel to a uniquely hilarious rocket launcher.

Collect a pack of attack dogs! Use cats as silencers! Piss and pour gasoline on anything and everyone! YOU KNOW YOU WANT TO!

Nedan kommer lite awards – först de som vi förväntar oss att det har vunnit:

  • 2014: guyism – #1 The Most Violent Video Games Ever – POSTAL 2 COMPLETE
  • 2013: AskMen.com – #1 Top TEN Most Violent Video Games Ever – POSTAL 2
  • 2013: GoryVideoGames.com – #9 TOP 10 MOST VIOLENT VIDEO GAMES – POSTAL Series
  • 2012: GAMERANX.com – #2 Most Offensive Video Game Ever – POSTAL 2
  • 2012: PCMAG.com – #9 The Top Ten Most Violent Video Games Ever – POSTAL 2
  • 2010: GAMERANX.com – #2 14 Most Offensive Video Games Ever – POSTAL 2
  • 2010: Diehard GameFAN – Worst Game Ever Made Hall of Shame – POSTAL 2
  • 2005: Mirror.co.uk, Sickest TOP 5, POSTAL 2: Apocalypse Weekend #5
  • 2004: Holiday Violent Games List, POSTAL 2, #9
  • 2004: Interfaith’s Top 10 Worst Violent Games, POSTAL 2

[…]

  • 2003: Gamer TV (UK) POSTAL 2 rated #1 Most Outrageous Game of All time
  • 2003: STUFF magazine, POSTAL 2 rated #3 Most Controversial Games Ever
  • 2003: ICE magazine (UK), POSTAL 2 rated #1 Goriest Game of All time
  • 2003: The ESRB rates POSTAL 2 “Intense Violence”, 1st game ever
  • 2002: PC GAMER, POSTAL rated #2 Most Controversial Game of All Time

Och sen även denna, lite mer oväntade:

  • 2002: XGR, Best Off-The-Floor Showing at E3 – POSTAL 2

Skillnaden från det första spelets arkadiga run and gun är stor, och med den förändringen så förändrades också de subversiva elementen i spelen. Man behöver väl kanske inte hårddra det till att Postal 1 och 2 ämnade att starta revolutioner – men på sina egna vis så gör de det likväl. Håll i er. Här kommer en lång mening;

Genom något så ovanligt som att skoningslöst vägra att göra skillnad på folk och folk, alla i spelet är sina värsta stereotyper, kommentera på sin samtid och sin omvärld genom både gameplay och content som t ex Våldsamma föräldrar som bär sitt konstitutionella handeldvapen i protest mot våldsamma spel och dess skapare, kapitalismens grepp om den Amerikanska vardagen etc osv eller quests som baseras på vardagens meningslöshet; köp mjölk, stå i kö, vänta vid banken, följ (uppskruvade och spetsade) sociala regler i en helt vanlig(uppskruvad och spetsad) värld så lyckas Postal 2 i min mening ge en intressantare social kommentar genom sitt spel och genom sin spelighet än vad t ex Bioshock lyckas med. Bioshocks poänger kommer i raffinerade fraseringar mellan spelelementen – i Postal så är poängen inbäddad, nerstoppad och omöjlig att skilja ifrån spelet. Ni som följt med ett tag vet att mitt största problem med Bioshock Infinite var just detta – spelet kom i vägen för de poänger och teorier som Levine ville undersöka.

parents

Håll nu dina hästar, unge herr läsa in hur mycket skit man vill i vad som helst, hör jag dig nu utbrista i din ensamma och sorgliga tillvaro. Tror du verkligen att det här var vad Running With Scissors ämnade att göra med sin spelserie va? Kollar man på deras site så är det ju uppenbart att de är misogyna rövhål! Varför ska deras verk behandlas såhär? “De ville ju bara göra en skjut och kissa på allt”-simulator för shock value och easy money, frustar du irriterat över en samlad antologi över franska filosofer du aldrig kommer att läsa. Svaret är simpelt:

Nej. Jag tror inte RWS ämnade att skapa något fullt så intressant som det faktiskt blev. Jag tror att de ämnade att skapa något åt det hållet, ett fuck you till både en spelvärld och en vanlig värld som skitit ner sig själv. Ett spel som har mer gemensamt i sitt uttryck med South Park och Dadaismen – ett medvetet brott mot den kulturella likformningen som än idag är spelmediumet – än med Bioshock och finstämd högläsning av Gramsci.

Postal 1 och 2 är i sin obönhörligt antinatala, nihilistiska inställning till sin samtid och omvärld fortfarande idag relevanta kulturella artefakter. Därför så är de så vackra i sin fulhet, och så viktiga trots den allmänna uppfattningen av dem som grunda skitspel. Därför så är den här “E3-nyheten” mycket intressantare än valfri uppdatering av andra mer konformistiska och likriktade produktioner.

Filed in: Allmänt, Artiklar, Indie, Spelnyheter | Tags: , , ,

About the Author (Author Profile)

Listen to me once and for all, Bowsley: You are not a florist! You are a manufacturer of weapons!

Comments (1)