Gone Home – ett vackert spel som inte handlar om dig

2013-10-06 | By

Jag vet inte hur många som har spelat Gone Home, men det är ett spel jag tycker ska ha mer plats i rampljuset.

gonehome

Jag snappade upp spelet genom mitt flödet på tumblr. Ingen vill berätta vad spelet handlade om mer än att Fullbright lyckats involvera HBTQ i ett spel på ett värdigt och vackert sätt. Jag har själv ägnat mycket av min skoltid åt att titta på spelkaraktärer med icke-normativ sexualitet så det var bara att ladda min steam wallet med pengar och köpa.

Spelet börjar med att du, Kaitlin Greenbriar, har rest runt och kommer äntligen hem till din familj. Men istället för det välkomnande du förväntat dig, står huset tomt och du hittar en lapp fasttejpad på ytterdörren. Din yngre syster Samantha har lämnat lappen till dig och genast börjar mysterierna tätna. Vart är alla och vad är det som har hänt sedan du åkte?

Gone Home är en underbar interaktiv upplevelse. Om du spelat Dear Esther, men saknat interaktiviteten kommer du att älska det här spelet. Spelet fokuserar på exploration och de har lagt stor möda på att skapa all props till huset för att de ska vara en realistisk och bebodd miljö och det känns som om varje liten detalj har något att berätta om de boende. Hur många gånger har du spelat ett spel där du inte är huvudkaraktären?

Jag har aldrig gjort det tidigare och det är det jag tror gör Gone Home så vackert, som en blommar öppnar sig historien upp och du får veta alla hemligheter. Fullbright har lyckats fånga känslan av att sitta i soffan med filt och te en regnig natt i sitt spel. Stundtals får stormen utanför fönstren och vissa storyelement mig att tro att det här ändå är en skräckhistoria och jag går försiktigt in i de mörka rummen, men så hittar jag lysknappen och en värld av nostalgiskt 90-tal öppnar upp sig.

Historien spelet berättar handlar om Kaitlins syster Samantha och hur hon hanterar sin identitetskris samtidigt som hon flyttat till en ny stad. Det är en inspirerande berättelse som letar sig in i ditt hjärta och stannar där.

Jag tänker ofta på hur mycket man som spelare investerar i ett spel. Vi engagerar våra känslor, vår tid och våra pengar. Det tog mig två timmar, give or take, att spela ut det, men det var värt varje minut.

Om ni inte har spelat Gone Home eller är intresserade av det, kolla upp det på steam eller på deras hemsida.

Filed in: Indie, Recensioner | Tags: , , ,

About the Author (Author Profile)

Comments are closed.