Intervju med Niklas “Salkinitzor” Ström: Spin the Körv i rymden

2013-06-02 | By

Niklas, som bland annat har gjort musiken till Rymdkapsel, hade en sekund över att språka lite om vad han gjort tidigare och hur han tog sig in på den slingriga vägen man vandrar som spelmusiker. Mycket drama och stora avslöjanden om alltifrån Tjörn till Körv väntar för den som följer med…

Först kan väl lite bakgrund vara på sin plats dock. Niklas började sin kreativa bana som målare i Tjörn där han enligt egen utsago bodde hemma och käkade chips utöver målandet. 2005 så bestämde sig Niklas istället för att dra till Karlshamn och börja på Digital ljudproduktion på BTH, där han fick chansen att lära sig mer om ljud och träffa intressanta människor med liknande intressen. Spolar man fram bandet till 2013 så bor nu Niklas i Malmö och är är involverad i en hel del spännande projekt. Så utan mer bakgrundsbabbel, let’s get down to the nitty gritty.

Så Niklas, vad jobbar du med nu?

Jag har min egen ljud/musikstudio här i malmö där jag gör musik och ljud till dom som vill ha det.
För tillfället håller jag på med ett spel till en ny konsol som heter OUYA, det är typ en andriodtelefon i en låda som man kopplar till tvn o kan spela spel på.
Skithäftigt. Spelet heter MRS DAD VS KÖRV och är ett fyra-playerspel där man ska samla pluppar o jävlas med varandra.
Innan det gjorde jag ett spel som heter Rymdkapsel till psp-vita där man sitter o myser med ett par rymdrektanglar och ska bygga en rymdstation på bästa sätt.
Jag har även gjort musik o ljud till ett spel till Wii-U som kommer komma i sommar som heter Spin The Bottle. Ett spel för ungdomar i alla åldrar.
Så det har varit en fullsmockad vår.

Härligt! Hur började du göra spelmusik? Var det ett aktivt val eller något du halkade in på?
Jag började göra chipmusik på min gamla 486a hemma i källaren på tjörn nån gång i slutet av 90talet, sedan spelade jag gameboy i ett band som heter 047.
Så jag tänkte: ok, jag kan göra chipmusik, det är ju samma som spelmusik. Så jag sökte till Digital Ljudproduktion i Karlshamn med förhoppningen att få göra lite spelmusik. Och mycket riktigt träffade jag folk på skolan som gjorde spel och då fick jag göra musik till dem.

Kan du leva på att göra spelmusik?
Det senaste året har det gått rätt fint med musikandet men ibland är det rätt så lite att göra, då kan det hända att jag åker hem till Tjörn och jobbar lite
som målare. Det är nice att ha nåt att falla tillbaka till om det kniper. (protip!) Rätt nice att göra nåt fysiskt också som avbrott till att data.
Att måla väggar och sånt är lite som meditation för mig.

Vilka spel känner du har riktigt bra soundtracks?
Megaman, Monkey Island, Zombie Grinder 60000.

Är det några musiker som haft speciellt stor inverkan på dig och din musikaliska utveckling? Något du ständigt återkommer till?
Ja.

Vad skulle du rekommendera att folk som är intresserade av att jobba med spelmusik tar sig för? Några tips och tricks som du känner att du kunde haft nytta av i början?
Lär känna nån som gör spel. Bli deras kompis. Gör deras musik till spelet. Ha skoj! Det finns en massa forum på det där internet för sånthär.

Jag har hört att du har en hel del underliga/underhållande instrument, kan du nämna ett par?
Jo, det är gött med lustiga instrument. Ett tag körde jag rätt hårt på vad vi brukar kalla den “antikromatiska ormtjusarflöjten”, det är nån slags indisk tuta som man smakar lustigt i munnen efter att ha blåst i. Annars så kör jag med leksakssyntar som jag modifierar så att dom blir bättre.
All musiken och 99% av alla ljudeffekter i Spin The Bottle är gjord med en rutten Casiosynt som jag bytte CPU-klocka i till en variabel klocka iställer för en klocka med fast frekvens. Det gör att man kan använda en ratt för att ändra pitchen på synten. Det blev ett helt nytt instrument efter den lilla modden.
Sedan har jag ju världens brunaste hemorgel, man kan nästan säga att den är hjärtat av min studio. Använder den till nästan allt.
Jag brukar gå på loppisar och se om det finns lustiga saker man kan använda till musik och så där.

Vad använder du för program när du gör musiken? 
Jag är ju uppvuxen med trackers. Började göra musik med det klassiska Fasttracker 2 på 486an och sedan LSDJ till gameboy, sen har jag kört BUzztracker då o då och på senare år Cubase.
Men nu!! Nu jäklar har jag börjat med Renoise, och det är det bästa! Precis samma känsla som Fasttracker 2 fast med moderna ljudmöjligheter.
Rekomenderas verkligen. Däremot skulle jag nog inte rekomendera cubase till någon som faktiskt vill göra musik med sin dator, det är mer ett avancerat ljudredigeringsprogram som man
kan göra musik med om man verkligen vill. Mer som ett nödvändigt ont som man måste ta till ibland.

Tack som fan!

Filed in: Artiklar, Intervjuer, Spelnyheter | Tags: , , , ,

About the Author (Author Profile)

Listen to me once and for all, Bowsley: You are not a florist! You are a manufacturer of weapons!

Comments (6)

  1. Max

    Lite snopet svar där, på frågan om inspirationskällor :)

    Annars väldigt intressant. Skulle lätt börjat med sånt där om jag var några år yngre och inte hade en familj att ta hand om ;P

  2. Johan Toresson

    Haha, ja. Tänkte att jag skulle följt upp det men… njääää. :P

  3. Paskie

    Haha! “Är det några musiker som haft speciellt stor inverkan på dig och din musikaliska utveckling? Något du ständigt återkommer till?
    Ja.” Bästa svaret någonsin!