Nordic Game Indie Night 2013 – Massive Multiplayer Socializing Simulator

2013-05-23 | By

ngin13

Häromdagen så besökte Onlinegamer Nordic Game Indie Night 2013 för att spela lite spel, mingla och lyssna på en och annan föreläsning. Här nedan följer en liten summering av vad gårdagen bjöd på, med lite blandade intryck och bilder.

Martin Jonasson från Grapefrukt visar upp Rymdkapsel

Martin Jonasson från Grapefrukt visar upp Rymdkapsel

Det första som händer när jag väl kommer till Slagthuset är att jag inser att jag nog kommer få hoppa över de första före-läsningarna om jag ska ha chansen att spela något av de 8 spel som tagit sig till NGINs sista utgallring. Det är ett gott tryck med mycket folk, glada miner och ett intensivt nätverkande som pågår runt de två barerna och runt spelmaskinerna. Istället för att slösa tid på att stå runt maskinerna så passar jag på att hugga lite besökare och höra vad de tycker om konferensen, platsen och möjligheterna i regionen.

Rest in Peace Biggie 'n Tupac

Patrik och Mårten, luttrade veteraner i en hård konferensvärld

Först ut var Mårten Stockhaus och Patrik Lindkvist, Design Director och Lead Artist på Southend Interactive. Ett par gamla vänner som vänligt nog lät mig testa inställningarna på min inspelnings-apparatur. Både Mårten och Patrik har varit på Nordic Game Conference tidigare, och var i huvudsak där för att nätverka och se vad för spel som skulle ställas ut på Nordic Game Indie Night. De tidigare åren har varit riktigt bra, och både Patrik och Mårten har goda minnen. Patrik minns första gången han var på Nordic Game Conference 2006, och i stort så har inte hans upplevelse av konferensen förändrats. Att få möjligheten att lyssna till talare/utvecklare från hela världen under några dagar i Malmö är mycket värt.

“Det är ju riktigt naiz att det kommer hit utvecklare från hela världen och håller keynotes så att man får lite inspiration utifrån” -Patrik

De gillar att konferensen är satt till Malmö, och tror att närheten till Köpenhamn och Kastrup gör mycket för möjligheterna att få hit folk. Tim Schafer är här, Richard Lemarchand (Uncharted) och Julie Uhrman (CEO på OUYA), något som närheten till en flygplats antagligen underlättat.

“Det är rätt så smart att ha det [Nordic Game Indie Night/Conference] i Malmö just eftersom det är så lätt att ta sig hit med Köpenhamn nära och allt såntdär. […] I Malmö har vi ju rätt så gott om spelutvecklare också” -Mårten

Sen är det givetvis också som Mårten säger, Malmö har en hel del spelutvecklare. Under kvällen springer jag bland annat in i folk från Tarsier och Massive, båda två ganska stora studios som är väletablerade i Malmö. Sen tillkommer mindre och mellanstora studios, plus att The Game Assembly ligger nära till hands.

Markus Pasula, nätverkande Supernaut och CEO

Markus Pasula, nätverkande Supernaut och CEO

En annan herre av liknande åsikter var Markus Pasula, CEO på Grand Cru Games, som också uppskattade närheten till Köpenhamn. Han var på plats för att nätverka och prata lite om Supernauts, ett spel riktat till casualspelare som handlar om hur man försöker rädda världen efter att all is har smällt. Man ska försöka bygga en ny värld till människorna att leva i, och världbygget ska ha lite minecraftaktiga inslag. Förhoppningarna är att skapa förutsättningarna för våra spelare att skapa och uttrycka något, även för de som bara spelar väldigt casual. Ett av företagen inom genren som Markus har stor respekt för är finska Supercell, som enligt utsago ska vara ett gäng hårt jobbande härliga människor. Med det så tackade jag för pratstunden och passade på att glida in till spelen, då de flesta hade parkerat sig för talen/seminariumen.

Jag försökte få några intryck från samtliga spel, men tiden räckte inte riktigt till att lira samtliga hands-on.

Badland, By Frogmind [Finland]

Ett fysikbaserat plattformsspel med en otroligt spännande grafisk profil som styrs genom att man knackar med fingret på iPadskärmen för att få de små blobbbollstvåbentauppblåstaspindelaktigaoljedjuren att liksom blåsa upp sig själva och skutta lite framåt. Mysigt och lite svårt verkade vara den allmänna uppfattningen om spelet.

Clairvoyance, By Erik Svedang, Johannes Gotlen, Niklas Akerblad and Oscar Rydelious [Sweden]

Ett asynkront multiplayerbrädspel som jag tidigare introducerats till av min granne, varvid jag passade på själva spelandet på mässan. Otroligt enkla regler som ger en förvånansvärt djup spelupplevelse. Jag har hittills inte lyckats vinna några matcher, men som en annan besökare sa:

“Det känns som schack. Jag kan inte spela schack heller, men man känner att här finns något, det här är bra.”

Flowstorm, By Neat Corporation [Sweden]

Flowstorm fick mig att börja tänka på Noumenom Games spel Nimbus från 2010, något som givetvis aldrig kan vara dåligt. Spelet skiljer sig dock ganska markant i kontrollerna och konceptet, man styr en otroligt känslig liten raket genom diverse mer eller mindre ogästvänliga trånga utrymmen. Multiplayerbiten verkade uppskattad av de som spelade den, och såg både rolig och lite kaosartad ut från baksätespositionen.

The Mission, By Xavier V Lafont, [Denmark]

En 2D-plattformsskjutare av klassiska mått. På mässan så ställde Xavier ut multiplayerdelen av spelet. Spelet är ganska långsamt i vapenhanteringen, något som känns både obekvämt och roligt på samma gång. Förstörbar terräng, möjlighet att lira med fyra kompisar och i huvudsak bara fyra knappar att trycka på: perfekt för korta games när man väntar på att dra ut någon fredag.

The Plan, By Krillbite Studio, [Norway]

The Plan är en ganska så meditativ upplevelse som kanske inte gör sig  som bäst på en mässa. Att sitta och flyga runt i ett spel som rör sig kring teman som livet, naturen och döden är någonting jag hellre gör i lugn och ro. Med det sagt så ser spelet väldigt bra ut, och får jag en lugn stund över (hah!) så ska jag sätta mig med det och se vad det har att erbjuda.

Rymdkapsel, By Grapefrukt Games, [Sweden]

Senast när jag skrev om Rymdkapsel så hade jag inte haft chansen att själva få nävarna på spelet, något som åtgärdades igår. På ett ganska nifty vis så använder man tetrisformade byggblock för att bygga upp sin rymdstation och ibland försvara den från inflygande skummisar. Strategi, minimalism och zen i en mysig mix.

Det jag imponerades mest över var hur otroligt intuitivt kontrollsystemet var, efter att ha fått en kvick genomgång så kändes det fullständigt naturligt att se till så att mina små arbetare knatade runt och fixade det som skulle fixas.

The Silent Age, By House on Fire [Denmark]

Ett peka-klicka till iPaden med en sjysst grafisk profil och, såvitt jag kunde se, ganska logiska pussel. Det här var ett av de spelen där den som ställde sig och spelade gärna stod ett tag, så även om jag inte själv hann spela det så får man väl anta att det sög in spelarna.

Stikbold, By Team Stikbold, [Denmark]

Ett dodgeballaktigt spel för 2 till 10 spelare. Plocka upp bollen, kasta bollen. Alla mot alla. Perfekt ölspel som med lite finputsning skulle kunna bli lika hetsigt som det gamla Chu Chu Rocket, och minst lika party.  Otroligt ölvänligt, något som givetvis passade bra in på mässan.

NGIN_2013_ (13 of 16)

När då det var dags för ölpaus i föreläsningarna så passade jag på att smyga in och stjäla en plats långt fram för att kunna få höra till bland annat Amani Naseem och Patrick Jarnfelt och deras projekt i Maldiverna. Tanken var att skapa spel som mixar teknologi och sociala situationer, utifrån Maldivernas egna historier och upplevelser och utifrån hur deltagarna i projektets egna upplevelser av Maldiverna. Ni kan hitta lite mer information på Copenhagen Games Collectives hemsida, och i deras blogg. Ett av spelen som de utvecklade involverade kondomer, move-kontroller och massor med vatten, så håll ögonen öppna efter the Jelly Stomp i sommar.

Innan dess så hade Tim Garbos fått med hela publiken i en Massively Multiplayer Flight Simulator som styrdes av att ena sidan av publiken viftade med armarna för att en vikt i flygplansvingen på samma sida skulle få en större “tyngd” och således flyga åt det hållet. På så vis fick man undvika stolpar och annat bös, och göra det tillsammans. Det var en kul prototyp som engagerade hela publiken.

NGIN_2013_ (15 of 16)Därefter var det dags för en kort panel betitlad Games, Music, Love med Richard Lemarchand, känd som Lead/Co-Lead Designer på de tre Unchartedliren från Naughty Dog. Diskussioner fördes kring musik som inspirerat spelutvecklarna i panelen, eller musik som de använder när de arbetar. Vi bjöds på Death Rap, Ambient, Noisecore, porriga Goodbye Horses och den nya skolans underground-hiphop när Karin Bruér, Christoffer Hedborg, Simon Gustafsson och Dennis Wedin delade med sig av den musik de uppskattade.

Därefter så drog kvällen igång med fest och mingel, varpå jag lyckades fånga en bild på Joel från Ludosity, Daniel från Mojang och Olle från RedGrim/Gameport när de var ute och trotsade regnet för att få en skvätt luft.

NGIN_2013_ (16 of 16)

Samtliga var nöjda med kvällen, och såg fram emot morgondagens Nordic Game Conference.

Därefter var det dags för mig att röra mig hemåt, som den gubbe jag gått och blivit. Nöjd med att ha fått lite hands-on tid med ett gäng av spelen, samt att ha träffat en del indieutvecklare som tipsat om en hel del intressanta spel. Förhoppningsvis mer om det framöver!

Filed in: Artiklar, Indie, Intervjuer | Tags: , , , , , , , , ,

About the Author (Author Profile)

Listen to me once and for all, Bowsley: You are not a florist! You are a manufacturer of weapons!

Comments are closed.