Tystnaden som uppstår när en heavy sätts in på Gullywash

2011-01-30 | By

TeamFortress 2 är ett spel som erbjuder mycket variation. Tyvärr(?) är detta nåt man sällan möter under en klassisk PCW.

Ponera att det ska gibbas på kartan freight. Det ena laget kommer att köra med två scouter, två sollys, en medic och en demo. Med relativt stor säkerhet kommer det andra laget att byta ut en scout mot en sniper, förr eller senare.Vid den tidpunkt det uppdagas att motståndaren tänker använda sig av en sniper börjar genast medlemmarna i motståndarlaget hålla andan. På just freight finns dock en medvetenhet om att en sniper kan komma att visa sig, därav kan laget anpassa sig och göra ett bra anfall ändå.

Det som riktigt kan få ett lag ur balans dock är en heavy. “Vad är detta? En heavy på gullywash?” Man kan kalla det tystnaden som uppstår när en heavy sätts in på Gullywash. Någon börjar skrika, medicen springer och gömmer sig och ena scouten ber om att få gå sniper. Under en kort period råder total hysteri. De försök som görs att kontra heavyn misslyckas och medicen börjar påpeka att det inte byggs någon über. Pocketsollyn inser detta med och börjar skada sig själv till den grad att han begår självmord. Demon flyger i skyboxen och roamern börjar påpeka att han har package loss.

Är det så svårt då? Det finns klaner som lätt som en plätt hanterar en heavy, men för många – och speciellt en mix – blir det total pannkaka. Varför är vi så inlåsta i att spela de klasser vi gör? Varför vågar vi inte experimentera mer?

Filed in: Bloggen

About the Author (Author Profile)

Comments (3)

  1. ehm en heavy är easy as fuck… dock 2 är drygt som in i HELVETE. speciellt om det är 2 heavy + Pyro/engy.. då har man ingen plan på att vinna en till runda… då är man bara sugen på att hålla ut i 20min.

  2. tramsig

    En ganska enkel taktik att kontra en hw är att byta ut en scout mot hw.